Skip to main content

Reddet bilen som holdt på å «stå seg i hjæl»

I FØRERSETET: Per Krydsby i sitt ess; i sin A-Ford 1930 modell. Opp gjennom årene har lommedølingen eid flere av denne typen, som da han tok førerkort som 18-åring og kjøpte seg en A-Ford for 250 kroner.– Alle har kjærlighet til sin første bil, smiler 67-åringen.
I FØRERSETET: Per Krydsby i sitt ess; i sin A-Ford 1930 modell. Opp gjennom årene har lommedølingen eid flere av denne typen, som da han tok førerkort som 18-åring og kjøpte seg en A-Ford for 250 kroner.– Alle har kjærlighet til sin første bil, smiler 67-åringen.

Da Per Krydsby (67) kjøpte sin A-Ford 1930 modell for ti år siden, hadde den gått 75 kilometer.

(Se alle bildene ved å bla i toppen av artikkelen. Mobilbruker? Se bilde(r) nederst!)

– Som vi, medlemmene i Norsk Veteranvogn Klubb, pleier å si om slikt: Bilen holdt på å «stå seg i hjæl», smiler Per Krydsby.

Bilen ble kjøpt i Enebakk og ble restaurert av den tidligere eieren i 1989. På de ti siste årene har den ektefødte lommedølingen kjørt sin A-Ford 19.000 kilometer.

– Kombinert privatkjøring og kjøring i embetes tjeneste, sier innehaveren av Lommedalen Glass-service.

Men, dette er ikke den første A-Ford-en han har eid. Med et sylfersk førerkort i hånden som 18-åring kjøpte han seg bil, en A-Ford naturligvis.

– Pris var 250 kroner cash kontant.

Den prisen gjaldt ikke i 2004.

– 75.000 kroner, gliser Krydsby.

LES OGSÅ: Et mekka for motorinteresserte

3 1/2 ford

Allerede som 16-åring fikk Per Krydsby interessen for mekking. De første to årene på sin ¿motorsykkel og siden som bileier. «Skylden» gir han sin gode venn og medveteranvogn-entusiast Halfdan Prøsch.

– Hjemme hos Halfdan i «Kroken» (Rykkinnkroken, red.anm.) var det mekkemiljø. Han var en god læremester. Der ble jeg betatt av basillen.

Ganske raskt skaffet Krydsby seg sin A-Ford nummer to. Senere ble begge bilene solgt. Men savnet ble stort.

– Derfor kjøpte jeg meg 3 1/2 A-Forder, hvor jeg skulle ta de beste delene fra hver av dem og sette de sammen til en bil. Men bilene ble stående på låven i 25–30 år uten at noe skjedde. På den tiden drev jeg for meg selv som lastebilsjåfør og hadde ikke tid til mekking. Jeg solgte unna bilene eller delene. Det var ikke noe problem, forteller 67-åringen.

Men for Krydsby er det bare A-Ford som gjelder. Derfor ble han igjen en lykkelig eier av en A-Ford i 2004.

– Alle har kjærlighet til sin første bil, smiler han.

Les flere artikler fra Asker- og Bærumsavisene her!

Store stempler

Krydsbys A-Ford var den første i Ford-serien som har girstang.

– Tre gir fremover. Før den tid giret man med pedalene, forklarer Krydsby.

A-Ford var Henry Fords andre store bilproduksjon som var vellykket etter T-Ford-en. Produksjonen begynte i 1927. Den erstattet T-Ford’en som var blitt bygget, nesten uforandret, i 18 år. Sommeren 1931 forlot den siste bilen samlebåndet. Da var det produsert 4.320.446 av denne modellen.

– Det er bare A-Ford som gjelder, gjentar han med et bredt glis.

– Den er god å sitte i. Den er pen. Den er unik å kjøre.

For A-Ford-en trakk strake veien oppover da han for noen år siden «klatret» opp til Geiranger.

– Den har store stempler, sier han og må forklare dette til mer forståelig norsk.

– Det gir bilen et veldig godt drag.

Langturer

Derfor har Krydsby og hans A-Ford lagt bak seg langturer til for eksempel Ålesund, Ystad i Sverige og Roskilde i Danmark. Og glasshandleren bruker også veteranvognen i embetes tjeneste på fine solfylte sommerdager. Nå kan næringskjøringen bli utvidet.

– Hele tiden har bilen stått parkert på låven på Øvre Haug gård. Om kort tid er en ny garasje ferdig hjemme på tunet. Da blir det enklere å ta en tur med A-Ford’en, også når jeg skal besøke kunder.

Med en A-Ford 1930 modell i garasjen er medlemskap i Norsk Veteranvogn Klubb en selvfølge for Krydsby. Selvfølgelig er også klubbemblemet sydd på genseren hans.

– En klubb med meget godt miljø, forteller 67-åringen.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.