Skip to main content

Rå Smaks leder skulle ønske folk handlet mer på hverdager

HELG OG HVERDAG: Inga Haugstad fra Rå Smak er fornøyd med utviklingen, men skulle gjerne hatt mer hverdagshandel.

Rå Smak i Asker har to års erfaring som kortreist matbutikk. Daglig leder Inga Haugstad ønsker seg mer hverdagshandel.

– Vi har hatt en positiv utvikling hele tiden og antall faste kunder er økende. Vi får veldig mye positive tilbakemeldinger på butikken. Men vi skulle gjerne sett at flere la hverdagshandlingen innom hos oss, sier daglig leder Inga Haugstad fra Asker hos Rå Smak til Budstikka.

Selskapet eies av Nils Arne Kvilekval (50) fra Vollen og Mattis Asplin (50) fra Nesbyen i Hallingdal.

LES OGSÅ: Snart klart for rekord-kortreiste lam

To års erfaring

Rå Smak åpnet høsten 2013. Etter det har små gårdsprodusenter nærmest stått i kø for å være med på den annerledes matbutikken. Produkter fra Ringi i Bærum, økologiske brød fra Hallingdal, villsvin fra Ringerike og kalkuner fra Hardanger er noe av utvalget.

Selskapet har over 500 produkter fra 70 leverandører. Varene er sesongbaserte.

I fjor var omsetningen i butikken på 3,1 millioner kroner, opp fra 1,4 millioner kroner i 2013.

LES OGSÅ: Løvenskiold felte selv elgen som skal selges i butikken

Blir mer kjent

–  Vi blir stadig mer kjent og kunder som oppdager oss kommer ofte tilbake. Vi håper og tror at mat med adresse og innhold blir stadig mer relevant for flere. Du blir det du spiser og da bør det være viktig hva du putter i.

Å tjene penger er ikke like enkelt raskt. Inntjeningen er ikke helt på plass ennå. I 2014 ble det et minus på 1,1 millioner kroner.

– Det blir ikke overskudd i 2015 heller, men vi nærmer oss balanse. Omsetningen øker fortsatt, vi vil ende på cirka fire millioner kroner i år, opplyser den daglige lederen.

Prøver å vri litt

– Filosofien er den samme og vi oppfatter den fremdeles som viktig og riktig i tiden.

–   Vi prøver samtidig å vri varesortimentet for å friste hverdgagshandlingen - produkt og prismessig. Men samtidig holde fast ved filosofien. Det er ingen enkel øvelse. Vi har satse mye på ferskt kjøtt samt egenproduserte produkter fra kjøtt, opplyser Haugstad.

– Hvem handler hos dere?

– Her er mange innom. Ikke bare askerbøringer. Vi har en unik butikk og det er flere som må reise langt for å handle hos oss. Vi får stadig flere faste kunder som også er flinke til å handle hos oss på hverdager. Vi vil gjerne ha flere av disse.

Mye arbeid

– Hvor mye arbeid vil du si dere legger ned i virksomheten?

– Vi legger ned veldig mye arbeid. Å drive frem et slikt konsept i dagens matvarebransje er ikke bare en heltidsjobb, men en livsstil. Heldigvis oppfatter vi det vi driver med som både morsomt og verdifullt. Skulle vi målt innsatsen i forhold til inntjening, burde vi drevet med noe annet, sier Inga Haugstad.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.