Skip to main content

Problemer i kø for ambisiøs gassplan – nå sier Veas-sjefen takk for seg

SEPTEMBER 2016: Av- og påtroppende styreleder i Veas, Eyvind W. Wang (t.v.) og Stein H. Annexstad, lanserer målet om å produsere verdens grønneste biogass i det som kan bli Norges største oppgraderingsanlegg i fjellet på Bjerkås. Men så langt er kundene uteblitt, og styret må utsette beslutningen om å satse.

Problemene tårner seg opp for planene om produksjon og salg av biogass fra kloakkrenseanlegget i Asker. Kundene uteblir. Og nå må sjefen gå.

I september i fjor fortalte avtroppende og påtroppende styreleder i Vestfjorden Avløpsselskap (Veas) om Veas planlegger Norges største biogassfabrikk på Bjerkås i Asker. Etter det har problemene stått i kø.

– Trenger ny sjef

– Veas står overfor store utvidelser og en ny type produksjon og kommersiell virksomhet som vi ikke har drevet før. Dette har medført påkjenninger på organisasjon og toppleder. Nå trenger vi en ny sjef, forteller styreleder Stein H. Annexstad til Budstikka.

Asker-mannen har hatt nok å ta fatt i etter at han overtok det øverste ansvaret i det interkommunale selskapet sist sommer. Mest krevende er forrige ukes utskifting av Ernst Petter Axelsen som administrerende direktør.

LES OGSÅ: – Alle prosessene har vært en påkjenning

Bakteppet for sjefskiftet i Veas er høyt arbeidspress over lang tid – og ambisiøse planer på toppen av dette om å bli en kommersiell leverandør av biogass som klimanøytralt drivstoff til norske busser, ferger og varetransport.

Kan gi gass til 460 busser

Veas og satsingen på biogassDaglig renses det organiske avfallet fra 600.000 mennesker i Asker, Bærum og Oslo, Røyken og Nesodden i fjellanlegget på Bjerkås. Nå skal kapasiteten dobles for å ta imot økt kloakkmengde. Og samtidig jobber selskapet for å gjøre kommersiell suksess på å selge den gassen som dannes når alt slammet råtner og brytes ned.

Biogass fra Veas kan gi en årsproduksjon på 140 millioner kWh, nok til å erstatte 460 busser som går på fossilt brensel.

Målet er å få Ruter til å velge biogass på utvalgte bussruter – i stedet for biodiesel. Men det er ikke enkelt. For biodiesel er billigere å bruke fordi bussene kan fylle drivstoff fra eksisterende pumper. Biogass er en yngre teknologi og mangler etablert infrastruktur.

LES OGSÅ: Stor biogassfabrikk i trøbbel - frykter lite salg i nærmarkedet

Må utsette beslutning

Skal Veas få avsetning for gassen sin, må eierne i Ruter – politikerne i Oslo og Akershus – legge inn krav om bruk av biogass i bussanbudene. Det har de gjort på Bekkelaget og Nes før. Men dagens politikk skal være teknologinøytral – det vil si at eierne ikke pålegger Ruter å bruke én konkret type nullutslippsteknologi.

Akershus Venstre prøver å skaffe flertall i fylket for å sikre avsetning for biogass fra Bjerkås, men utfallet er uvisst. Det er også adressen for ekstraregninger.

Etter planen skulle Veas-styret si ja til biogass-satsingen i første kvartal i år. Nå er saken utsatt.

– Men det er ikke primært på grunn av det politiske. Styret og ledelsen i Veas er egentlig ikke så involvert i disse prosessene, vi konsentrerer oss om det forretningsmessige, sier Annexstad.

 

Kundene mangler

Veas har råstoffet, ideen, planen og muligheten til å bygge Norges største biogassfabrikk, men ingen står klar til å kjøpe produktet.

– Gått i «gründerfella»?

– Vel, det virker iallfall som om dette markedet er avhengig av at man får rammebetingelser som tar miljøet opp i seg. Vi må ha tilstrekkelig trygghet på at satsingen blir lønnsom før vi investerer i dette prosjektet, erkjenner Annexstad.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.