En mulighetsstudie for bysykler skal være klar allerede innen juni 2019.

Dette vedtok Komité for teknikk, kultur og fritid i et møte torsdag kveld.

En av drømmene til politikerne er at bortepublikum som skal se laget sitt kjempe mot Frisk Asker på isen i Askerhallen lar bilen stå og i stedet tar toget, for så å sette seg på en bysykkel og tråkke de snaue to kilometerne fra stasjonen til hallen.

LES OGSÅ: Mange bruker bil til barnehagen – Sara (4) satser på sparkesykkel

Nytt punkt i planen

Det var Temaplan sykkel Asker 2018–2030 som torsdag var til behandling i komiteen.

Arbeidet med planen høstet lovord de fleste veier. Målet om at 8 prosent av all persontransport skal skje på sykkel innen 2026 står fast.

– Nærtrafikken er utfordringen. Hovedmålet er å få folk til å sykle distanser opp til tre kilometer, sa saksordfører Bernt Bucher Johannessen (V).

Han var klar på at sykkelpotensialet er størst der topografien er flatest, som for eksempel på strekningen mellom Heggedal og Asker.

– Det er litt å tro på julenissen at folk skal tråkke opp fra sjøen til Asker sentrum, og så videre opp til Vardåsen, sa Bucher Johannessen.

– Jeg tror litt på julenissen, repliserte Svein Hillestad (Ap).

– Det har kommet sykler i dag som gjør motbakker til en glede. Også eldre mennesker tråkker lett opp bakkene med elsykler, sa Hillestad.

Planen har tatt opp i seg at utbredelsen av elsykler øker raskt, men det har så langt ikke ført til at de bratteste veiene står høyt på prioriteringslistene.

LES OGSÅ: #76 – Å sykle er meditasjon

31 strakspunkter

Potensialet er spesielt stort i å få barn og unge til å sykle til skole og fritidsaktiviteter.

Der er stikkordene at det må gjøres enklere, tryggere og mer attraktivt å sykle.

Nestleder i komiteen, Cathrine Jensen (H), mente at det var vanskelig å sende ungdomsskole-elever fra Nesøya på sykkel over til Landøya skole.

– Å møte alle bilene i rundkjøringene ved E18 er rett og slett for farlig, poengterte hun.

Temaplanen har 31 strakspunkter som det skal jobbes med umiddelbart. Ideen er at det skal settes opp nye strakspunkter etter hvert som de 31 første løses.

Ved store utbyggingsprosjekter skal det lages egne saker med finansieringsplan som tar opp i seg syklistenes behov.

Saken går til kommunestyret.

LES OGSÅ: Har fikset sykkelfelle på Slependen