MDG-politiker hopper på toget for å spare miljøet: Dropper å fly i 11 år

FARVEL FLYTOGET: – Det største problemet med flystopp er forventninger fra andre, det kjipe øyeblikket der man må si nei. Det blir kanskje et problem å finne en livspartner som vil godta at jeg både er veganer og flynekter, sier Signe Bakke Johannessen, som her lar flytoget passere.

FARVEL FLYTOGET: – Det største problemet med flystopp er forventninger fra andre, det kjipe øyeblikket der man må si nei. Det blir kanskje et problem å finne en livspartner som vil godta at jeg både er veganer og flynekter, sier Signe Bakke Johannessen, som her lar flytoget passere. Foto:

Signe Bakke Johannessen (27) tar flypause frem til 2030. Hun forventer ikke det samme av andre.

DEL

27-åringen sitter i kommunestyret i Bærum for Miljøpartiet De Grønne.

– Vi må bare huske at når vi er en festbrems for klimagassutslipp, skaper vi kjempefest i naturen. Det gjør meg glad å ta et valg på vegne av naturen. Også er jeg såpass sta at jeg heller vil ta valget selv nå enn å vente på en økologisk krise som vil tvinge oss til å slutte plutselig, sier Signe Bakke Johannessen som hevder hun får det bedre uten flyreiser.

– Fordi det skurrer inni deg når du gjør noe som er helt annerledes enn den retningen du ønsker at samfunnet skal bevege seg i.

Tall fra Miljødirektoratet viser at økt andel elbiler gir lavere klimagassutslipp

LES OGSÅ: Gir 16 millioner til kulturen: Plastgerilja får støtte

Saken fortsetter under faktaboksen:

Klimautslipp i Norge

  • Veitrafikk står for 56 prosent av klimagassutslippene fra innenlands transport i Norge. Bruken av personbiler har økt i lang tid, og fortsetter å øke. Likevel er det en stabilisering og nedgang i utslippene fra personbiler. Dette skyldes økt bruk av biodrivstoff, mer effektive kjøretøy og elbiler.
  • Utslippene fra innenriks flytrafikk utgjorde 2,4 prosent av de totale norske utslippene i 2017. I tillegg kommer utslippene fra utenlandsreiser, som ikke bokføres i det norske klimagassregnskapet.
  • Nordmenn reiser stadig mer, særlig med personbil og med fly. Antall personkilometer har økt med 55 prosent, samtidig som befolkningen har økt med ca. 25 prosent.

                    KILDE: MILJØDIREKTORATET

Truffet av flyskamdebatten

MDG-politikeren har nylig vært i Irland og kom hjem til flyskamdebatten.

– Den traff meg veldig.

Nordmenn er på toppen av flyreiser ifølge Faktisk.no, og vi flyr fire ganger så mye innenlands som våre svenske naboer.

I Sverige er det stadig flere som velger miljøvennlig transport og nesten hver fjerde svenske har valgt bort flyreiser det siste året.

– Jeg har flydd ekstremt mye tidligere i livet, overalt i Europa, til Afrika og USA. Kanskje det er på tide å være fornøyd. Når vi først har begynt å snakke om dette, kan det oppstå et nytt sosialt rom for å si nei til å fly i noen sammenhenger uten å bli uglesett. Selv om det i praksis er kulturelt umulig å si nei til familieferier og bryllup i utlandet, sier hun og er tydelig på at hun ikke venter at andre skal ta samme valg.

– Vi har ikke kommet dit som samfunn ennå, men jeg tror det er viktig at noen gjør det.

I mars trosset 40.000 elever fraværsgrensa for å demonstrere mot klimautslipp

– Viktig år for klimaet

Signe Bakke Johannessen har valgt 2030 fordi hun mener det er et viktig år for klimaet.

– Da skal vi skal ha greid å kutte 50 prosent av utslippene våre. Vi skal ha kommet mye lenger med elfly og fått innlemmet flytrafikken i internasjonale klimaavtaler, sier hun og ser frem til togreiser nedover i Europa de neste årene.

– Du får en helt annen opplevelse av reisen og et annet forhold til distanser. Det vil også gjøre at du velger andre reisemål, det synes jeg er spennende. Det er ikke mer en ett døgn til Praha. Berlin og Amsterdam er nære. Jeg elsker å reise, men det kan jeg fortsatt gjøre så lenge jeg får nok fri i strekk til å reise med tog.

– Noen vil se på det som ekstremt

MDG-politikeren tror nok at et er en del som kommer til å se på hennes valg som ekstremt.

– Men det er viktig å huske at det egentlig er vår livsstil som er ekstrem her i vesten. Det er ingen andre som ser det som en selvfølge å fly, sier hun.

LES OGSÅ: Skremte Nadderud-elever med dyster presentasjon av fremtiden

Artikkeltags