Skip to main content

Pendlerne raser mot nei til alternativ ruteplan

KREVER UHILDET SVAR: Spikkestad-pendlernes leder Gro Martnes krever en uhildet vurdering av pendlernes forslag til ruteplan.
KREVER UHILDET SVAR: Spikkestad-pendlernes leder Gro Martnes krever en uhildet vurdering av pendlernes forslag til ruteplan.

Toggeneral for Spikkestad-pendlerne, Gro Martnes, er rasende. Hun mener departementet kun har lånt øre til NSB ved vurdering av ny ruteplan.

Pendlerforeningen har utarbeidet eget forslag til ruteplan – og har sågar hyret inn en tidligere ruteplanekspert. Han går god for pendlernes forslag. Men det gjør ikke Samferdselsdepartementet.

– Her har myndighetene brukt milliarder av kroner for å gi et bedre rutetilbud til alle på Østlandet, unntatt oss som bor langs Spikkestadbanen. Så sender vi inn et alternativ som vil øke kapasiteten for alle. 11 tog i timen i stedet for ti tog. Og åtte tog som vil stoppe på de viktige knutepunktene i stedet for seks tog som NSB vil. Og så sier de nei. Det er ikke til å forstå, sier Gro Martnes.

Styrt

Argumentene og tallene Samferdselsdepartementet bruker i sitt svar mener hun bygger i all for stor grad på opplysninger fra NSB, og de stemmer heller ikke – er hennes påstand.

«Alternativ 2015 opererer med for kort reisetid på strekningen Ski–Moss. Ifølge NSB vil kjøretid på 16 minutter være for kort» står det i svaret fra Samferdselsdepartementet.

– Kjøretiden er 18 minutter i vår plan. Dette er et argument de bruker for å vanskeliggjøre vår ruteplan på vår side av fjorden. Jeg opplever det som at våre gode argumenter forties, og at faktaopplysninger er gale. Taperne er alle vi som reiser med tog fra Asker og Bærum, sier pendlergeneral Martnes.

Uavhengig

Argumentene om at deres ruteplan er uoversiktlig fnyser hun av.

– Folk som bor i Asker behøver vel ikke å kunne ruteplanen på strekningen Moss-Oslo. Oversikten over sin egen reisestrekning tror jeg de fleste vil klare å finne ut av. Dette er bare vikarierende motiv fra Samferdselsdepartementet og NSB, sier hun.

LES OGSÅ: Vraker tog – velger bil

– Hva gjør dere nå?

– Jeg kommer til å ta kontakt med statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet i dag for å be ham om at et uavhengig selskap gjør en simulering av vår plan. Her tror jeg noen på død og liv vil forsvare eget arbeid, fremfor å tenke nytt, sier Gro Martnes.

Og avslutter:

– Brevet fra Samferdselsdepartementet er skrevet i nært samarbeid med NSB. Vi kjenner igjen argumentasjonen og språkbruken. Vi hadde forventet en uhildet vurdering.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.