Skip to main content

Parkeringsklagenemnda holder fast på frontruten

ENESTE RETTE PLASSERING: Legg p-billetten din slik, godt synlig gjennom frontruten. Det er rådet fra lederen for Parkeringsklagenemnda.

Marius Bjønness (42) fikk medhold i Forliksrådet. Det endrer ikke Parkeringsklagenemndas oppfatning av hvor p-billetter skal plasseres.

Vant mot p-selskap etter to klagerunder, skrev Budstikka tidligere denne uken. Marius Bjønness (42) fra Holmen i Asker gikk nylig seirende ut av kampen mot p-giganten Q-park.

Det skjedde etter at Forliksrådet konkluderte med følgende: Det er greit å legge p-billetten i et annet vindu enn frontruten så lenge den er godt synlig.

Bjønness fikk i januar 2013 to p-gebyrer etter at han hadde plassert p-beviset i et lite sidevindu fremst i bilen. Han nektet å betale, og saken havnet i Parkeringsklagenemnda, som avviste klagen.

Bjønness nektet fortsatt å betale, og saken endte så i Forliksrådet i Asker. Leif N. Olsen, leder for Parkeringsklagenemnda, har fått med seg dommen fra Forliksrådet.

– Har allerede en avtale

«Det nytter ikke å klage på en kontrollavgift (parkeringsbot) hvis billetten ikke lå godt synlig i frontruten», heter det under Nytteløse klager på nemndas nettside. Olsen sier at det ikke er aktuelt å endre teksten til tross for dommen.

– Jeg er kjent med dommen, men vi har allerede en avtale å forholde oss til. Det er en avtale mellom Forbrukerrådet og parkeringsselskapene. Den sier at p-billett eller p-bevis skal være godt synlig gjennom frontruten, og det vil fortsatt gjelde etter dette, sier Leif N. Olsen.

LITEN SIDERUTE: Marius Bjønness plasserte sitt p-bevis her, men ble likevel ilagt kontrollavgift. Foto: Kim van der Linden

Han sier at dersom teksten på nemndas nettside skal endres, må den nevnte avtalen endres først.

– Det er altså den avtalen vi forholder oss til. Vi har lenge ventet på en felles forskrift, gjeldende for både kommunale og private parkeringsselskaper, som skal håndtere blant annet dette. Vi håper at et forslag til forskrift skal bli sendt ut på høring før sommeren, sier Olsen.

Kun ett tilfelle med medhold

Han kjenner bare til ett klagetilfelle der klager, altså bilføreren, har fått medhold i saker som ligner på Marius Bjønness' sin.

– P-billetten lå ikke i frontruten, men det var klart at betjenten likevel hadde sett billetten, sier nemndlederen.

Parkeringsklagenemnda behandler klager på kontrollavgifter/p-gebyrer. Alle klagebehandlinger gjøres av én representant for p-selskapene, én representant fra Forbrukerrådet og én uavhengig representant. Nemnda har også et sekretariat som kan avvis klager som åpenbart ikke vil føre frem.

LES OGSÅ: Leder for p-selskapene: – Anbefaler en liten plastlomme

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.