Skip to main content

– Ønsket å åpne en slik butikk litt nærmere Oslo

SLIPP KØ: Sammen med mannen Alexander Fahlström åpner Maria Fahlström elsykkelbutikk i Sandvika på lørdag.

På lørdag åpner Sandvikas første elsykkelbutikk.

– Dette er mer et alternativ til bil enn til vanlig sykkel, sier Maria Fahlström, som sammen med mannen Alexander Fahlström åpner sin andre butikk, SCUSHI Elsykkel, på lørdag i Elias Smiths vei i Sandvika.

– Vi startet først opp i Porsgrunn, og det har gått veldig bra, så da ønsket vi å åpne en butikk litt nærmere Oslo, sier hun.

Ifølge Fahlström er elsykkel et alternativ for dem som ønsker å la bilen stå og sykle til jobb, men som ikke ønsker å være nødt til å dusje når de kommer frem. 

– Man har tre trinn på hvor mye drahjelp man vil ha fra motoren, eller så kan man slå den helt av dersom man vil ha en treningsøkt på vei hjem fra jobb, sier hun.

Og skulle noe skje, kan du komme tilbake til butikken og få sykkelen fikset i sykkelverkstedet som skal være en del av butikken.

LES OGSÅ: Kjøper elsykler til ansatte

Ja til elsykkel

– Hvis vi kan få flere over fra bil til sykkel, så er det en kjempefordel, sier Tom Linderud, avdelingsleder for plan og sikkerhet i Bærum kommune. 

– Jeg synes elsykkelen absolutt har en plass i sykkeltilbudet, og jeg tror at det kan nå mange som ikke ville syklet til vanlig, sier han. 

Linderud er ikke så opptatt av en sykkelforretning i seg selv. Mari Gabrielsen, samferdselskoordinator i kommunalteknisk avdeling i Asker kommune, er derimot mer entusiastisk.

– Jeg er veldig positiv! Jeg vet at det kan være vanskelig å få tak i en del type elsykler. Kanskje dette kan utvide markedet litt i forhold til flere typer transportsykler, sier Gabrielsen.

LES OGSÅ: Satser på rådyre elsykler

Utfordringer

– Jeg ser adskillig flere plusser enn minuser, men det er jo en del utfordringer her også, sier Linderud, og tenker blant annet på at det kan være lett å undervurdere farten på syklene når man skal stoppe.

Gabrielsen ser også utfordringer, men setter fingeren på en annen type.

– Vi har mange gang- og sykkelfelt og fortau rundt Asker sentrum, men disse begynner å bli veldig fulle. Da er det kanskje ikke så lett å komme frem med en effektiv, rask elsykkel som man gjerne vil sykle litt fort med, sier hun.

Hun ser imidlertid ikke på dette som et elsykkelproblem, men heller noe som kommunen og veivesenet må ta stilling til.

– Dette er en utfordring for oss som sykkelkommune. Jeg er ikke negativ til elsykler av den grunn, understreker Gabrielsen.

LES OGSÅ: Flere sykler - færre biler

Begrensninger

Sykkelen har en makshastighet på 25 km/t. Du kan bevege deg raskere enn dette, men da blir det uten hjelp fra motoren. 

– 250 watt er maks av hva man kan få på motoren på en elsykkel, men det er dreiemomentet som har noe å si for drivkraften, røper Fahlström. 

– Det er forskjell fra modell til modell. Vi har en demosykkel som alle kan få prøve, men om du vet hvilken modell du vil ha, får du naturligvis prøve akkurat den. Det er viktig for oss at folk vet hva de kjøper, sier hun.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.