VW Golf, BMV 1-serien og Volkswagen Passat må vike for Nissan Leaf på salgstoppen for september.

Mange familier kjøper Nissan Leaf som bil nummer to, sier salgsdirektør for Nissan, Eva H. Næss.

Hun mener at bilen treffer et bredt marked, og at potensielle kjøpere oppfatter bilen som en vanlig mellomklassebil.

LES OGSÅ: Elbil suste inn på salgstoppen

– Vi trodde markedet var smalt, og at miljøentusiaster ville stå først i køen. Men det har vist seg at bilen treffer helt vanlige familiefolk som ønsker en praktisk bil for bruk til jobb og fritidsaktiviteter, sier Næss.

Skal du kjøpe bilen ny hos forhandler, er startprisen på 269.900 kroner.

Miljøhensyn og praktiske behov

Nina Jensen, generalsekretær i miljøorganisasjonen WWF Norge, jubler over salgsnyheten fra bilbransjen.

– Jeg tror at folk flest begynner å forstå at det er viktig at de selv gjør noe for miljøet, og jeg er ikke i tvil om at folks motivasjon i så måte bidrar til å gjøre elbilene populære, sier Jensen.

Hun legger imidlertid ikke skjul på at kjøperne også har andre ting i bakhodet når de vurderer elbil:

– Elbiler gir en rekke fordeler, som kjøring i kollektivfeltet og reduserte utgifter til drift og vedlikehold. Dessuten støyer elbilene mindre enn de tradisjonelle bilene, sier hun.

Tallenes tale

Den siste måneden (september) er det blitt solgt 32 biler av merket Nissan Leaf, noe som er en økning på 3,7 prosent. Totalsalget av LEAF i Asker og Bærum hittil i år ligger på 237 biler.

(Se tall for antall solgte biler i tabellen under. Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.)

Salgstall for Asker og Bærum i september
1 Nissan LEAF 32 237
2 Volkswagen Golf 18 233
3 BMW 1-serien 18 226
4 Volkswagen Passat 24 222
5 BMW X3 24 186
6 Volvo V70 13 165
7 Toyota Yaris 17 157
8 Ford Focus 9 146
9 BMW 5-serien 15 142
10 Volkswagen Tiguan 10 138