Matgiganter fristes av gedigne Føyka-planer

Vegard Olderheim er Asker Skiklubbs mann i de omfattende planene for Føyka/Elvely. FOTO: KARL BRAANAAS.

Vegard Olderheim er Asker Skiklubbs mann i de omfattende planene for Føyka/Elvely. FOTO: KARL BRAANAAS.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Både Coop Vestviken og NorgesGruppen vil inn på Føyka.

DEL

I slutten av forrige uke ble helhetsplanen for Føyka lagt frem. I de foreløpige planene ligger det muligheter for å etablere arealer for storhandel under en eventuell 10 mål stor match-arena med tribunefasiliteter for opptil 14.000 mennesker.

Helt i bunn parkeringsplass for flere hundre biler. Totalt 30.000 kvm.

Det hele vil bli liggende ved en ny hovedfartsåre gjennom Føyka-området med tilknytning til både det gamle sentrum og ny E18.

Torsdag kveld vil Vegard Olderheim, leder av Asker Skiklubbs arbeidsgruppe for Føyka, legge frem planene for den nye bydelen for skiklubbens hovedstyre.

Flere aktører

– Det har selvsagt vært samtaler med flere aktører for å hente inn kunnskap, og for å avklare muligheten for om det er realistisk å få til et slikt arenabygg. Svarene vi har fått er ja. Men det er helt uforpliktende for alle, sier Olderheim.

Vi er veldig interessert i å komme inn i Asker sentrum.

Et annet scenario er å la matchbanen ligge som den gjør i dag og bygge opp fasiliteter der etter hvert, sier skiklubbens Føyka-mann.

LES OGSÅ:

– Veldig interessert

– Vi er veldig interessert i å komme inn i Asker sentrum. Vi har flere konsepter som kan passe inn i et slikt prosjekt. Også et butikkareal nær jernbanen kunne vi tenke oss, sier en nyslått adm. direktør i Coop Vestviken, Wenche Wahlstrøm Løvland.

– Men vi må se på totaløkonomi, beliggenhet i forhold til trafikkstrøm og annet. Men vi har god økonomi og muskler til å bygge og eie selv, etablere et eie-fellesselskap eller gå inn i en langtids leiekontrakt, utdyper hun, og bekrefter at de alt har snakket med Asker Skiklubb på en uforpliktende basis.

– Det hele avhenger av at vi finner en god løsning, for begge parter og som passer inn i planene. sier Løvland, som har vokst opp i Bærum og kjenner distriktet godt.

I dag har Coop Vestviken 15 prosent markedsandel i Asker og Bærum. Målet er å jobbe seg opp til 25 prosent og utvikle seg videre både i Asker og Bærum.

Kjøpesterke kunder

– Asker er en fantastisk kommune. Med en kjøpesterk kundemasse. Der ønsker vi å posisjonere oss, sier adm. direktør i NorgesGruppen, Per Roskifte.

10.000 kvm er ikke et så stort areal at det skremmer han. Fra før har NorgesGruppen både Meny på Trekanten og Ultra ved Askerelva, samt Kiwi-forretningene i Bankveien og på Fusdal.

Asker er en fantastisk kommune. Med en kjøpesterk kundemasse.

– Det kommer helt an på beliggenhet og planene. Vi har en egen prosjektorganisasjon som er vant med utbygging av så store områder, legger han til.

– Skal vi i Asker Skiklubb gå inn et samarbeid med en partner for å bygge en arena, skal vi ikke gjøre den samme feilen som er gjort mange andre steder. Vi kommer inn med en verdifull tomt, og vi må sikre oss at vi kan gå inn med minimal økonomisk risiko, mener Vegard Olderheim.

Han tror det vil komme flere aktører på banen som vil melde sin interesse for et samarbeid når det gjelder arenaen, men også resten av Føyka-utbyggingen.

Artikkeltags