Dette er Lysaker Brygge i dag: Klynge av eksklusive grossister

KLYNGE: Belysningsfirmaet Louis Poulsen Norway er en del av klyngen for show-rom på Lysaker.

KLYNGE: Belysningsfirmaet Louis Poulsen Norway er en del av klyngen for show-rom på Lysaker. (Foto: )

Lysaker Brygge er de siste årene bygget opp til å bli en klynge av showrom innen interiør og design i et eksklusivt marked.

DEL

Bak satsingen står Snarøya-mannen Geir Bergheim (52).

Han kjøpte rekken med næringseiendom på Lysaker Brygge i 2013 for 110 millioner kroner. Det dreier seg om hele rekken av næringsbygg fra Bunnpris og ut til ytterste punkt på bryggen.

LES OGSÅ: Snarøya-mann drar inn 90 millioner i leieinntekter på Lysaker

Ble advart

– Jeg ble advart av flere. Her er det ingen butikker og restauranter som går rundt, var beskjeden, forklarer Bergheim til Budstikka.

Og to restauranter har da også gitt seg på stedet.  Men etter dem er to nye kommet til.

LES OGSÅ: Ny restaurant ytterst på Lysaker Brygge

I flere bygg er kontorer, men den røde tråden de siste årene er oppbyggingen av Lysaker Brygge som destinasjon for showrom.

Bryggen er i dag blitt en samlingsplass og klynge for flere svært kjente showrom innen interiør, design og mote.

Et showrom betyr at selskapet har lokaler der de viser frem produkter for grossistkunder, men aktørene driver ikke vanlig detaljsalg.

Show-rom i high-end markedet

I dag er Bastian, Poggenpohl, Holzweiler og Louis Poulsen fire av de kjente showrommene. De selger eksklusive varer i high-end markedet.

– Det utslagsgivende for oss var beliggenheten ut mot fjorden og relevante og representative lokaler. Det at utleier viste stor interesse for å etablere Lysaker Brygge som en showrom destinasjon var også viktig for oss, sier Gjermund Tangen, administrerende direktør hos Louis Poulsen Norway.

Selskapet er et av verdens eldste belysningsfirmaer.

LES OGSÅ: Kjent sushi kokk og "hot " klesmerke

Beliggenhet og miljø

– Miljøet med bryggen, sjøen, utsikten og de andre butikkene gjør det til et hyggelig miljø, mener eier og interiørarkitekt Mette Novak i kjøkkenleverandøren Poggenpohl. Poggenpohl er den eneste av de fire som også har åpent for privatkunder.

– Vi ble frelst av utsikten, sier Susanne Holzweiler Røe, kreativ leder i Holzweiler. Familien står bak det norske klesmerket med samme navn.

– Det betyr mye å være endel av et miljø med andre grossister av interiør-relaterte produkter, sier Anne Høibjerg i Bastian AS. Selskapet selger internasjonale merkevarer til bruk på kjøkken og bord.

Ingen frykt bak

Gårdeier Geir Bergheim forklarer dette om hvorfor han har satset på show-rom.

– Jeg er selv veldig opptatt av interiør og design, og er glad for at vi har klart å skape en slik klynge her, sier han.

– Var det fordi du var redd for å leie ut til butikker som gikk konkurs at du satset på showrom?

– Det var ingen slik frykt som lå bak. Men eg mener showroom er en ideell leietager på Lysaker Brygge.

Det er levende miljøer på gateplan. Samtidig er ikke disse stedene avhengig av omsetning fra kunder som kommer innom, hvilket gjør at de egentlig kunne ligget hvor som helst, mener Bergheim.

– Samtidig er det viktig å ha spisesteder, de er viktige samlingspunkter, fremholder han.

Andre sentrale leietakere

Treningssenteret Raw er også en viktig leietager som utgjør miksen på brygga.

Og – det er også andre  butikker. Dagligvarebutikken Bunnpris  og spesialbutikken Nordisk Fiskeutstyr er begge leietagere som har holdt stand på brygga.

Flere showrom

Den siste tiden har også flere showroom kommet til. Da ikke på Lysaker brygge, men lenger oppe i Strandveien.

– Ja, den siste vi fikk inn var Carl F. Myklestad i Strandveien 55. Selskapet har siden 1936 vært importør innen kjøkken- og gaveartikler

Vibeke Klemetsen med treningsmerket Run & Relax i Strandveien 15 er også med.

– Hvordan har du klart å få  disse aktørene hit slik du selv ser det?

– Det er flere årsaker til det Jeg tror flere har fått øynene opp for de kvalitetene Lysaker har med nærhet til fjorden samtidig som det ligger sentralt. Det er dessuten mye graving og «ståk» i Oslo. Infrastruktur-utfordringene er ganske store flere steder, peker han på. 

– Hvordan velger du ut leietagere?

– Jeg sjekker jo vanlige ting rundt økonomi, men det er også svært viktig for meg at de brenner for det de gjør, og er målbevisste, mener han.

Artikkeltags