De foreslår at Fornebu-båtene i stedet kan legge til ved Vippetangen.

– Ruter motsier seg selv, sier Anette Solli, som er leder i fylkestingets hovedutvalg for samferdsel og gruppeleder for Høyre.

LES OGSÅ: Ruter øker billettprisene og stopper salget av kupongkort

Sammen med gruppelederne i Fremskrittspartiet, Venstre og KrF var hun for en drøy måned siden med å på love båtforbindelse mellom Rolfstangen og Aker Brygge fra 1. januar 2014.

SE VIDEO: Dette sa pendlere om nytt båttilbud da det ble kjent i november i fjor (artikkelen fortsetter under videoen):

Initiativet kom med utgangspunkt i en rapport fra august i fjor, der Ruter åpner for en båtrute fra Fornebu til nettopp Aker Brygge.

– Det vil ikke være plass for anløp av båt fra Fornebu ved Aker Brygge. En mulighet kan være å kjøre til Vippetangen. Dette vil ikke være et hensiktsmessig målpunkt, og det vil påløpe kostnader for oppgradering av dette anlegget til båtdrift, svarer Ruter nå.

LES MER: Går for rutebåt mellom Fornebu og Aker Brygge

Dyrere alternativ

Kollektivselskapet påpeker videre at dagens busslinje 31E og 36E bruker 14 minutter fra Vika Atrium til Fornebu vest. Velges konvensjonell ferge, og ikke hurtigbåt, vil tilbudet bli utkonkurrert på reisetid av dagens bussforbindelse.

– Selv med hurtigbåt kan den totale reisetiden mellom Vika og Fornebu bli lengre enn dagens bussforbindelser, fordi flatedekningen på Fornebu blir vesentlig dårligere med båtbetjening enn med bussbetjening.

– Båt vil også være et dyrere alternativ, og det er miljømessig dårligere enn buss, argumenterer Ruter.

LES OGSÅ: Politikerne har bestemt seg for metroløsning på Fornebubanen (B+-artikkel)

– Prøve å få til noe

Fylkespolitikerne var kjent med disse innvendingene da de vedtok å opprette båtforbindelsen. Solli har mer tro på visjonene i rapporten fra august enn innvendingene som Ruter lanserte tre måneder senere.

– Når de legger frem en sånn rapport, må borde fange. Vi tar dem på ordet. De kan bare mene at bussen bruker 14 minutter fra Vika til Fornebu vest.

– Vi tar alle vitnesbyrdene om det motsatte på alvor. Etablering av båtruten er å tenke positivt og prøve å få til noe, sier hun.

Les flere lokalnyheter fra Fornebu her

To båter i timen

Ruter anslår at hvis de skal betjene Fornebu med akseptabel frekvens, det vil si 30-minutters rute, vil det være nødvendig å kjøpe en båt til i tillegg til å bygge ny brygge. Investeringene vil være 25 millioner kroner til ny båt og 10 millioner til bryggeanlegg Fornebu.

Driften av båtruten vil koste 7 millioner kroner i året og gi 2 millioner i inntekter. Det vil si at det årlige tilskuddsbehovet dermed blir 5 millioner. 71 prosent av kostnadene vil være offentlige tilskudd.

– Det blir en dyr rute, og det er viktig å understreke at den skal være et midlertidig tilbud i påvente av Fornebubanen, understreker Solli. Hun regner med at hovedutvalget i løpet av våren får en sak om båtruten til behandling.

– Vi støter sikkert på utfordringer som skal avklares. Men jeg tror de vil være håndterbare, avslutter hun.