Vil la pendlere punge ut mer på innfartsparkeringsplassene

UPOPULÆRT: Arne Kaardal går som regel til Gjønnes stasjon, men når han en sjelden gang tar bilen fordi han har dårlig tid, vil han slippe å måtte finne frem mynter til en parkeringsautomat før han går på T-banen.

UPOPULÆRT: Arne Kaardal går som regel til Gjønnes stasjon, men når han en sjelden gang tar bilen fordi han har dårlig tid, vil han slippe å måtte finne frem mynter til en parkeringsautomat før han går på T-banen. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

I fremtiden kan du måtte betale mer for å parkere på innfartsparkeringer i Asker og Bærum.

DEL

Dette kan få dem som bor i gangavstand fra stasjonene til å velge apostlenes hester fremfor bilen. Men forslaget faller ikke i god jord hos Arne Kaardal fra Haslum.

– Avgift er absolutt ingen god idé. Jeg er imot hele prinsippet. Selv kjører jeg kun til banen en sjelden gang når jeg har dårlig tid, sier han.

Utsiktene til å måtte finne mynter til betalingsautomat, når tiden er knapp fra før av, liker han dårlig.

Akershus fylkeskommune sendte nylig ut sitt forslag til strategi for innfartsparkeringer. Der kommer det frem at pendlerne kan bli nødt til å betale mer i fremtiden. Njål Nore, rådgiver for regional utvikling i Akershus fylkeskommune, forteller at fagfolk anbefaler at det bygges flere innfartsparkeringsplasser, men mener det blir både vanskelig og dyrt.

LES OGSÅ:

Fulle innfartsparkeringer: Lei av at pendlere tar i bruk veiskulder

Vraker tog – velger bil

Hver plass koster 250.000 kroner

– Det er ikke lett å få plass til flere biler ved de mest populære kollektivknutepunktene. Og parkeringshus er dyre å bygge, sier han.

Nore anslår at hver plass koster 250.000 kroner.

– Derfor må vi i større grad bruke plasser som allerede er bygd på en mer effektiv måte. Mange av de mest populære innfartsparkeringsplassene i Asker og Bærum okkuperes av folk som bor kort vei fra stasjonen. Derfor tror jeg det flere steder kan være fornuftig å ta noe betalt for bruken, sier Nore.

LES MER:

«Valgte» bot foran ledige p-plasser

Nå kommer bøtene

Dyrere

Fylkeskommunen har tidligere registrert hvem som bruker innfartsparkeringen ved noen av stasjonene. De regner med at flere av bilistene som parkerer ved for eksempel Gjønnes stasjon eies av folk fra Rykkinn eller Lommedalen, som også har et busstilbud der de bor.

Når de velger bilen ned til Gjønnes, øker trafikken på veinettet og bussene bruker lengre tid. Bileierne på sin side sparer cirka 500 kroner i måneden på å ta kjøreturen, fordi det er rimeligere å ta banen derfra til Oslo, enn å ta buss fra Rykkinn eller Lommedalen.

– Dersom de måtte betale 20 kroner dagen for å parkere, ville det oppveie i hvert fall den økonomiske fordelen, påpeker Nore.

I forslaget til strategi understrekes også betydningen av at det legges til rette for at flere folk sykler til kollektivknutepunktene.

– Veldig mange bor i sykkelavstand. Tenk for eksempel på Nesøya-bussen som blir stående fast i bilkø. Mye kan oppnås om flere tar sykkelen til bussholdeplassen Ikea Slependen, forklarer Nore.

Stig Wettre-Johnsen, styreleder i NAF Asker og Bærum, mener fylket må være forsiktige med å ta seg betalt.

– De kan risikere å prise seg ut av at folk bruker innfartsparkeringene, sier han. Han undrer seg også over at fylkeskommunen avviser å bygge flere plasser.

– De sier de ikke har råd, man har de råd til å la være?

– Kjører ikke for moro skyld

Wettre-Johnsen forstår tanken om å få dem som bor nærmest kollektivknutepunktet til å gå eller sykle, men minner om at de fleste ikke tar bilen for moro skyld.

– Vi må forholde oss til at mange kommer i bil, før de bytter til tog eller buss, ofte på grunn av andre ærend i tillegg til jobbreisen, sier han.

Artikkeltags