Varsler nytt Bærums-fremstøt for å bli kvitt nynorskeksamen

NY SØKNAD: Det er vanskelig å motivere elevene til å lære nynorsk. De opplever at formverk og regler tar tid og er lite meningsfylt. Dette kan få konsekvenser for deres innstilling til hele norskfaget, frykter Anne Lene Hojem. FOTO: JOAKIM S. ENGER

NY SØKNAD: Det er vanskelig å motivere elevene til å lære nynorsk. De opplever at formverk og regler tar tid og er lite meningsfylt. Dette kan få konsekvenser for deres innstilling til hele norskfaget, frykter Anne Lene Hojem. FOTO: JOAKIM S. ENGER (Foto: )

Av

Anne Lene Hojem (H) vil sende ny søknad om at Bærums-elevene skal slippe både å få karakter og gå opp til eksamen i nynorsk.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Årsaken er signaler som har kommet fra Kunnskapsdepartementet.

Utdanningsdirektoratet arbeider med en ny læreplan for norskfaget der det foreslås at hovedmålet skal gis større plass, og at eksamens- og karaktersystemet forenkles. Karakteren i sidemålet vil falle bort.

Mindre omfattende

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) uttalte i Dagsavisen tirsdag at hun vil ha en tydeligere og mindre omfattende læreplan. Det er urealistisk at elevene skal bli like gode i både bokmål og nynorsk, mener hun. Hun vil også diskutere hvor hensiktsmessig det er at norskfaget har skriftlig eksamen i begge målformer.

Dette gir Hojem håp at hun denne gang vil nå frem med ønsket om å la elevene i Bærums-skolen slippe standpunktkarakter og eksamen i nynorsk. I sektorutvalg levekår tirsdag tok hun til orde for å sende en ny søknad til utdanningsmyndighetene.

– Nå får vi helt sikkert positivt svar, uttalte hun i sektorutvalget.

Søkte i 2008

Kommunen søkte i 2008 Kunnskapsdepartementet om å gjøre nynorsk til et valgfritt fag i Bærums-skolen. Daværende kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell videresendte søknaden til Utdanningsdirektoratet, som vendte tommelen ned.

Det kan være vanskelig å motivere elevene til å lære nynorsk. De opplever at formverk og regler tar tid og er lite meningsfylt. Dette kan få konsekvenser for deres innstilling til hele norskfaget.

Norskfaget er helt sentralt for å utvikle elevens lese- og skriveferdigheter. Disse ferdighetene er grunnleggende, og avgjørende for å mestre alle fag, mener Hojem.

Artikkeltags