Varsler nytt Bærums-fremstøt for å bli kvitt nynorskeksamen

NY SØKNAD: Det er vanskelig å motivere elevene til å lære nynorsk. De opplever at formverk og regler tar tid og er lite meningsfylt. Dette kan få konsekvenser for deres innstilling til hele norskfaget, frykter Anne Lene Hojem. FOTO: JOAKIM S. ENGER

NY SØKNAD: Det er vanskelig å motivere elevene til å lære nynorsk. De opplever at formverk og regler tar tid og er lite meningsfylt. Dette kan få konsekvenser for deres innstilling til hele norskfaget, frykter Anne Lene Hojem. FOTO: JOAKIM S. ENGER Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Anne Lene Hojem (H) vil sende ny søknad om at Bærums-elevene skal slippe både å få karakter og gå opp til eksamen i nynorsk.

DEL

Les alt innhold på Budstikka.no – 99 kr for to måneder.

Årsaken er signaler som har kommet fra Kunnskapsdepartementet.

Utdanningsdirektoratet arbeider med en ny læreplan for norskfaget der det foreslås at hovedmålet skal gis større plass, og at eksamens- og karaktersystemet forenkles. Karakteren i sidemålet vil falle bort.

Mindre omfattende

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) uttalte i Dagsavisen tirsdag at hun vil ha en tydeligere og mindre omfattende læreplan. Det er urealistisk at elevene skal bli like gode i både bokmål og nynorsk, mener hun. Hun vil også diskutere hvor hensiktsmessig det er at norskfaget har skriftlig eksamen i begge målformer.

Dette gir Hojem håp at hun denne gang vil nå frem med ønsket om å la elevene i Bærums-skolen slippe standpunktkarakter og eksamen i nynorsk. I sektorutvalg levekår tirsdag tok hun til orde for å sende en ny søknad til utdanningsmyndighetene.

– Nå får vi helt sikkert positivt svar, uttalte hun i sektorutvalget.

Søkte i 2008

Kommunen søkte i 2008 Kunnskapsdepartementet om å gjøre nynorsk til et valgfritt fag i Bærums-skolen. Daværende kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell videresendte søknaden til Utdanningsdirektoratet, som vendte tommelen ned.

Det kan være vanskelig å motivere elevene til å lære nynorsk. De opplever at formverk og regler tar tid og er lite meningsfylt. Dette kan få konsekvenser for deres innstilling til hele norskfaget.

Norskfaget er helt sentralt for å utvikle elevens lese- og skriveferdigheter. Disse ferdighetene er grunnleggende, og avgjørende for å mestre alle fag, mener Hojem.

Artikkeltags