– Topp med trim i timen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Ved hjelp av videosnutter på storskjerm gymmer klasse 6A i timene for å bedre konsentrasjonen.

DEL

– Er dere klare?

Kontaktlærer Kjersti Indseth snur seg mot klasse 6A som spretter opp fra stolene. Pultene skyves til side i en fei. «Lets dance» lyder det over høyttaleren, og hele klassen kaster seg ut i hiphopdansen. Elevene følger med på storskjermen der trinnene og armbevegelsene vises.

Heggedal skole har kjøpt abonnement på videoer av ulike lengde som brukes både til avbrekk i timen, og til lengre øvelser i gymtimen.

– Det er deilig å få ristet litt løs når man har sittet stille lenge, sier Anna Gundersen (11).

Stillesittende

En stor del av barn og unges hverdag brukes til stillesitting. En kartlegging utført av Norges idrettshøgskole viser at niåringer sitter stille 60 prosent av dagen, noe som bare øker med alderen.

En dansk studie viser at elever som kommer seg opp fra stolen i løpet av timen og var fysisk aktive i 15 minutter presterte markant bedre enn elever som ikke fikk muligheten til dette.

– I Trøndelag er tilbakemeldingene veldig positive, sier Helene Wyssenbach (28) fra Asker, som er LivegymSkoles representant i vårt distrikt.

LES OGSÅ: Sender toåringene på organisert turn

Hun er opptatt av at opplegget skal være enkelt å bruke.

– Læreren behøver ikke å stå og vise, her kan elevene lære selv. Det kan være nok å legge opp en vanlig undervisningstime om man ikke skal lage gymtime samtidig, forklarer hun.

Godt med bevegelse

Elevene i 6A er fornøyde med videoene, men aller mest med å få strukket litt på seg i timen.

– Det er spesielt bra med en pause i mattetimene, sier Matheus Schwabe Rosenholm (11).

I nesten hver mattetime tar de seg tid til litt gymming.

– Det er akkurat passe mye, sier Marius Vemøy (11).

LES OGSÅ: Hun leder skolen som er best på lesing i Asker og Bærum

Det virker kaotisk og ganske hektisk mens øvelsene står på, men like etter er det rolig igjen. Kontaktlærer Kjersti understreker at det ikke er noe problem å gjenfinne konsentrasjonen etter en liten økt.

– De trenger disse avbrekkene i timen. Vi har så lange økter at det er helt nødvendig, forklarer hun.

Øktene er 90 minutter lange og de forsøker å legge inn en bevegelsespause hvert 30. minutt.

– Vi har forsøkt ulike metoder. Noen ganger har vi hatt elevene selv til å lede en liten strekkeøkt. Nå prøver vi opplegget med videoer, forklarer Kjersti.

Hjelper mot bråk

– Det hjelper å gjøre noen øvelser når vi bråker litt ekstra, sier Matheus.

– Ja, istemmer Astri Margrete Vik Urdal (11), det hjelper når vi vimser rundt!

Elevene har allerede funnet seg noen favoritter blant treningsvideoene.

– Det kuleste er hiphop, da koser vi oss og er litt sånn yoo, ler de.

LES OGSÅ: Her legges skolen i ruiner

Pilatesøvelser, tøying og ballett er mer krevende, synes gjengen. Etter endt pilatesstrekk er det flere som puster litt ekstra.

– Vi blir akkurat passe slitne og varme, opplyser Anna.

– Det kunne dessuten passe for pensjonister, kanskje vi skal spørre bestemor om å være med? legger Matheus til.

Artikkeltags