– Fornebubanen et av de viktigste samferdselsprosjektene i vår region, og vi må sikre at noe gjøres med situasjonen. Lovnaden om femti prosent statlig finansiering av banen var dessuten det første løftet de fire samarbeidspartiene ga sine velgere i fjor. Når det nå blir klart at prislappen på prosjektet øker, må vi ha en garanti for at de står ved sitt løfte om finansiering, sier Bård Vegar Solhjell, stortingsrepresentant for SV.

I et direkte spørsmål til samferdselsministeren ber han om en bekreftelse på at regjeringen fortsatt mener staten skal stå for halvparten av spleiselaget.

Håper på garanti

I mai fjor møttes Venstre-leder Trine Skei Grande, KrF-leder Knut Arild Hareide, Frp-leder Siv Jensen og Høyre-leder Erna Solberg på Fornebu hvor de lovet at staten skal dekke femti prosent av kostnadene til byggingen av ny Fornebubane.

Denne uken ble det kjent at Fornebubanen vil koste 10 milliarder kroner – dobbelt så mye som tidligere anslått.

På spørsmål om hvordan regjeringen holder gamle pengeløfter, svarte leder av Stortingets transportkomité, Høyres Linda Hofstad Helleland følgende: «Vi står på vårt løfte i regjeringsplattformen om at vi ønsker et statlig investeringstilskudd som dekker 50 prosent av kostnadene. Det jobber vi ut ifra, så får vi se på kostnadene i sin helhet når saken foreligger.» Et vagt og ullent svar, mener Solhjell.

LES MER:

Obos: – Urealistisk å kreve mer fra oss til Fornebubane

Lover eller ønsker? (kommentar)

– Må sikre rask fremdrift

– Og hva håper du samferdselsministerens svar blir nå – en garanti for finansieringen, eller et som gjør at regjeringspartiene bryter sitt løfte?

– Jeg håper finansieringen blir garantert. Det må til for at vi kan sikre en så rask fremdrift i arbeidet som mulig, sier Solhjell.

– SV satt selv i regjering i åtte år, uten å sikre finansiering av Fornebubanen. Er du den rette til å stille kritiske spørsmål til regjeringen om temaet nå?

– Det stemmer ikke. Vi varslet et system i NTP der 26 milliarder skulle gå til støtte av den typen prosjekter som Fornebubanen representerer. Problemet for Fornebubanen har vært at den ikke har vært prioritert i Oslopakke 3, slik at man har kommet for kort i planleggingen, sier Solhjell, som ikke ser bort ifra at bompengene også må økes nå som prisen blir høyere.

– Det blir det opp til Akershuspolitikerne å bestemme, men det er en av løsningene, sier han.