Stupte over styret etter rustangrep

BLE SYDD: Ti sting i haken, brukket nese og en mengde skrubbsår ble resultatet av Pål Tangens ublide møte med asfalten, etter at gaffelrøret ga etter.

BLE SYDD: Ti sting i haken, brukket nese og en mengde skrubbsår ble resultatet av Pål Tangens ublide møte med asfalten, etter at gaffelrøret ga etter. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Uten forvarsel brakk gaffelrøret til Pål Tangen fra Asker tvert av. Det endte med brukket nese og ti sting for transportsyklisten.

DEL

46-åringen var på vei hjem fra jobb torsdag, da sykkelen plutselig sviktet under ham.

På gang- og sykkelveien opp til broen ved Sandviksveien, stupte transportsyklisten rett i asfalten med ansiktet først. Fortumlet oppdaget han at gaffelrøret på sykkelen var røket tvers av.

– Heldigvis skjedde det i slak motbakke på en gruset gang- og sykkelvei. Det kunne gått mye verre, sier Tangen, som raskt fikk hjelp av en medsyklist.

På legevakten lappet de Tangen sammen med 10 sting, og konstaterte i tillegg brukket nese og en rekke skrubbsår.

Senest for vel ett år siden demonterte Tangen vintersykkelen han har brukt de siste 7–8 årene, kontrollerte, vasket og smurte delene. Da så han ingen tegn til at gaffelrøret var skadet.

LES MER:

Strengere krav til veisalting

Slik gjør du bilen din klar for vinteren

Vanskelig å se

Nå vil Tangen gjerne advare andre vintersyklister mot veisaltets farer. – Man må nesten ha en form for selvpålagt EU-kontroll av vintersykkelen. Men det er ikke nødvendigvis slik at man ser det da, heller, sier Tangen.

I dagene etter uhellet har Asker-mannen konkludert med at sykler som brukes om vinteren, med dårligere vaskemuligheter enn om sommeren, har kortere levetid enn man kanskje skulle forvente.

– Sveisen i overgangen mellom gaffelen og gaffelrøret må ha erodert som følge av veisalt. Jeg har byttet mange deler, men gaffelen, rammen og kranken var original, sier Tangen.

Anbefaler vask og sjekk

Medeier og driver Helge Mosveen ved Asker sykkelsenter bekrefter at veisalt sliter veldig på sykkelen. Ifølge Mosveen er det imidlertid svært sjeldent at gaffelrøret knekker tvers av.

– Sykler du om vinteren når det saltes, er temperaturen gjerne rundt null. Da er det veldig viktig å få vasket og spylt sykkelen ofte, sier Mosveen.

Han anbefaler at hele sykkelen demonteres, vaskes, sjekkes og smøres med jevne mellomrom. I alle fall ved vintersesongens slutt, slik at ikke vintersykkelen blir stående marinert i salt over sommeren.

– Det har hendt at gafler har knekt også sommertid. Det er et sted med stor belastning, og er utsatt for materialtretthet, sier Mosveen.

Artikkeltags