Slik blir nye E16 fra Sandvika til Vøyen

Slik blir Sandvika nord for Jongåsen når E16 legges i tunnel. Jernbanen er i forgrunnen, med Elias Smiths vei og Hamang-området bak.

Slik blir Sandvika nord for Jongåsen når E16 legges i tunnel. Jernbanen er i forgrunnen, med Elias Smiths vei og Hamang-området bak. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Byggingen starter høsten 2013 og er ferdig i 2018. Det blir tunnel gjennom Sandvika og Sandvikselva skånes.

DEL

– E16 er en av de mest trafikkerte tofeltsveiene i hele landet. Tunnelen vi skal sprenge ut følger en trasé med dårlig og lite fjell, og arbeidet blir ingeniørteknisk utfordrende. Når den nye veien er ferdig, åpner det mulighet for utvikling av Sandvika og Sandvikselva, sier prosjektleder Mari Barstad i Statens vegvesen.

E16 Vøyen-Bjørum stod ferdig i 2009. Høsten 2013 starter arbeidet med å bygge ut de 3,5 kilometrene fra Sandvika til Vøyen. Ifølge vegvesenets planer skal den nye strekningen stå ferdig i 2018.

Prosjektet har en anslått kostnad på 2,7 milliarder kroner, og finaniseres med 75 prosent Oslopakke 3-midler og 25 prosent statlige midler.

I tunnel

Av de 3,5 kilometrene planlegges det en tunnel på 2,3 kilometer som begynner ved dagens Kjørbo-tunnel og som ender ved Bærumsveien. Etter tunnelen vil både Bærumsveien og Lommedalsveien kobles på nye E16 (se illustrasjon).

– Trafikantene på E16 må regne med å oppleve redusert fremkommelighet i anleggsperioden. Når krysset med Bærumsveien bygges om, stenges det helt, og trafikantene må kjøre via Lommedalskrysset. Og når Lommedalskrysset står for tur, går ruten via Bærumsveien. Ved Rud går den nye traseen svært nær dagens, og anleggsarbeidet vil påvirke trafikken, forteller Barstad.

Statens vegvesen planlegger å etbalere to riggområder: ved Kjørbo Magasinleir i Sandvika og senere på et område ved rundkjøringen på Vøyenenga. Rundkjøringen vil for øvrig forsvinne når ny E16 tas i bruk. En ny lokalvei til Vøyenenga skal bygges.

LES OGSÅ: Disse veiene får ny asfalt

LES OGSÅ: Nye E16 blir 70 prosent dyrere enn først antatt

LES OGSÅ: Ordfører: – Svært skuffende for Bærum

Skåner Sandvikselva

Ifølge vegvesenet er det viktig å skåne Sandvikselva. Mange broer skal rives og konstruksjoner som begrenser elven fjernes. Nye E16 skal bygges så høyt at den skal kunne gå klar av en 200-årsflom, pluss en halv meter.

I Sandvika vil den nye E16 føre til at Industriveien vil ligge en kort spasertur fra dagens rundkjøring i enden av Elias Smiths vei.

Barstad opplyser om at når E16 andvika-Vøyen avsluttes i 2018, er planen å sette i gang med strekningen Bjørum-Skaret.
– Vi legger ikke opp til noen pause. Men vi er avhengig av at pengene kommer og går videre når det er klart, avslutter prosjektleder Mari Barstad.

Les flere nyheter her

Artikkeltags