Rykkinn fra bunn til topp i regning

LÆRENEMME: Adrian Vinje, Rikke Victoria Bråthen, Qaynaat Mohammed og Marius Virik er blant åttendeklassingene på Rykkinn som har har stor fremgang i regning de siste årene.

LÆRENEMME: Adrian Vinje, Rikke Victoria Bråthen, Qaynaat Mohammed og Marius Virik er blant åttendeklassingene på Rykkinn som har har stor fremgang i regning de siste årene. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

På tre år har barna i 2000-årgangen ved Rykkinn skole klatret fra bunn til topp i nasjonale prøver i regning.

DEL

Resultatene fra høstens nasjonale prøver viser at Rykkinn skole har størst andel åttendeklassinger på høyeste mestringsnivå i regning av alle ungdomsskolene i Asker og Bærum.

Hele 29,6 prosent av elevene ved skolen kvalifiserte til mestringsnivå 5 på årets prøver. Gjennomsnittet for alle elevene lå på 3,6, noe som er godt over landsgjennomsnittet.

– Dette er et veldig gledelig resultat, som skaper grobunn for optimisme ved skolen, sier avdelingsleder for ungdomstrinnet ved skolen, Svein Wisløff.

LES OGSÅ:  Best i landet

LES OGSÅ:  Våre elever leser bedre enn snittet

Fem viktige faktorer

Da de samme elevene for tre år siden gikk i femteklasse, var scoren deres på de nasjonale prøvene i regning blant de dårligste av alle i Asker og Bærum.

Wisløff mener den store fremgangen i hovedsak skyldes fem faktorer; dyktige lærere, en ledelse som er tettere på det som skjer i klasserommet, et godt skole-hjem samarbeid, en aktiv skoleeier og større fokus på de nasjonale prøvene som et redskap til individuell oppfølging.

– Potensialet hos elevene har i stor grad ligget der hele tiden, og det har handlet om å ta grepene som gjør at det reelle potensialet oppfylles, sier avdelingslederen.

Han legger til at de gode resultatene på ingen måte vil få skolen til å slappe av.

– Nå gjelder det å holde trykket oppe. Det krever kontinuerlig arbeid, sier han.

LES OGSÅ: Matte-svikt i Asker-skolen

– Gode lærere gir resultater

I august skrev Budstikka om store forskjeller i resultatene på nasjonale prøver fra øst til vest i Bærum.

En gjennomgang av resultatene på femtetrinn fra de siste seks årene viste at nesten dobbelt så mange av elevene i Vestre Bærum har prestert på laveste nivå i prøvene, i forhold til elevene i øst.

Wisløff mener man i liten grad kan skylde på sosiokulturelle forskjeller når det kommer til skoleresultater.

– Vi har samlet sett kanskje noen større utfordringer som skole i Bærum Vest, men elevenes fremgang handler om hva som skjer i læringssituasjonen. Det gjelder å ha profesjonalitet i alle ledd – og har man dyktige lærere, får man resultater uavhengig av hvor skolen ligger, sier han.

Også niendeklassingene ved Rykkinn skole har hatt stor fremgang i regning det siste året; fra et gjennomsnittlig mestringsnivå på 2,8 i 2012, til 3,4 i 2013.

I tillegg til fremgangen i regning, har åttendeklassingene på Rykkinn skole også hatt stor fremgang i både lesing og engelsk.

Artikkeltags