Mandag denne uken ble det klart at Ruter fra 1. februar øker prisene og kutter ut salget av kupongkort.

Ruter forteller at de merker stor økning i antall brukere av det elektroniske billettsystemet. Blant annet har interessen for den nye mobilappen som ble lansert i desember, vært stor. Den gjør det mulig å kjøpe billetten via mobiltelefonen.

Men mange bruker fortsatt papirbilletter, og spesielt kupongkortene har vært en populær betalingsmåte. Overgangen fra kupongkort til elektronisk reisekort får Torkild Skallerud fra Østerås til å reagere.

– Det virker som disse datafreakene som har laget billettsystemet til Ruter kun har tenkt på unge, studenter og yrkesaktive som reiser kollektivt hver dag. For oss som bare reiser med buss eller T-bane en gang i blant, har kupongkortet vært en veldig god billettløsning. Blant annet vet du med en gang hvor mye du har igjen å reise for, påpeker Skallerud.

LES OGSÅ: Ruter øker billettprisene og stopper salget av kupongkort

– Hva i all verden er problemet med å beholde kupongkortene? undrer han.

Og han er ikke alene om å undre seg. Rundt 40 personer har så langt ytret sine meninger om Ruters siste endringer på budstikka.no og på Budstikkas Facebook-profil etter at dette ble omtalt mandag kveld. Noen var positive til endringene, andre ikke.

Inviterer ikke til å reise kollektivt

Skallerud og kona bruker selv T-banen innimellom for å komme seg enkelt til og fra Oslo. Nå frister det mer å kjøre bil.

– Vi liker å reise med T-banen, det er et bra reisetilbud. Men det at alle billettene blir elektroniske, tjener ikke alle de reisende, bare administrasjonen i Ruter. Dette inviterer ikke alle reisende til å bruke kollektivtilbudet, men heller til å bruke bilen oftere, mener Østerås-beboeren.

LES OGSÅ: Ruter: - Ikke plass til båt fra Aker Brygge til Fornebu

Han understreker sogar at det ikke kom som noen stor overraskelse at Ruter gjør disse endringene.

– Det er jo vært antydet tidligere, men jeg ble litt sur da det ble klart denne uken, sier han.

Ruter vil ha bort papirbillettene

Ruter svarer at det er en naturlig utvikling for dem å satse mer på elektroniske billetter. På spørsmål om hvorfor de kvitter seg med kupongkortet, er svaret slik:

– Vi ønsker å gå bort fra papirbillettene. Det er flere årsaker til det. Samfunnet blir mer elektronisk, og vi ønsker å utvikle det elektroniske billettsystemet vårt videre. Vi ønsker heller å bruke ressursene på å utvikle ett billettsystem fremfor å fortsette slik det er i dag. Nå har vi to systemer å drifte, både det elektroniske og papirbillett-systemet, sier pressetalskvinne i Ruter, Sofie Bruun.

LES OGSÅ: Slakter nabovarsel etter bygging av togstasjon

– Et papirbasert system krever en del ressurser. Papirbilletten er et verdipapir, noe som betyr at vi må sørge for at billettene ikke kan forfalskes, og at vi har sikker lagring og distribusjon, legger hun til.

Kupongkortet ble lansert 1. juni 1980, og Bruun mener derfor tiden er inne for fornyelse.

Reisekort eller mobilapp

Nå er det gått noen dager siden Ruter gikk ut med at kupongkortene snart er historie. Bruun forteller at Ruter har fått med seg at dette vil bli et savn for mange.

– Vi ser helt klart at en del vil komme til å savne kupongkortet, og at noen ikke vil ha tilgang til mobilappen vår for å kjøpe billett. For disse kundene anbefaler vi reisekort. forteller Bruun.

Hun understreker at det er mulig for reisende å ha automatisk påfylling på reisekortet, noe som skal gjøre det enkelt og sikrer at de reisende alltid har penger på reisekortet.

LES OGSÅ: Busspassasjer synes ruteendringer er tungvinte

For de som er urolige ettersom Ruters elektroniske system har hatt en del nedetid etter det ble innført, har Bruun denne kommentaren:

- Dersom det er feil på Ruters utstyr, skal det ikke betales tilleggsavgift ved kontroll. For dem som reiser med buss, vil kontrollørene sjekke om utstyret fungerer før de gjennomfører kontroll. Utstyret på T-banen er online, så der har kontrollørene mulighet til å sjekke om det ikke har vært i orden, sier hun.

Les flere nyheter fra Budstikka