Fra null grader til minus 13-14 nærmest over natten. Det var sikkert mange som satte pris på kald og hvit jul. Det er verre med bilene, eller rettere sagt batteriene som skal hjelpe motorene i gang.

– Mange bilbatterier er helt tomme nå, på grunn av de lave temperaturene. Jeg vil anslå at nesten alle henvendelser, noe sånt som seks av syv, dreier seg om flate batterier i disse dager, forteller John Hermansen ved NAF Redningstjeneste på Nesbru.

I noen tilfeller må biler i nød ha helt nytt batteri. I andre tilfeller holder det med nødhjelp i form av hjelp fra et friskt batteri, med startkabler. I de kinkigste tilfellene må hele bilens datasystem restartes.

– På noen biler aktiveres startsperren når batteriet tømmes helt. Hele systemet blir på sett og vis satt ut av spill, forteller Hermansen.

LES MER:

Kald krangel om svaner i isråk

Kaldt vær gir glatt moro

Unngå småkjøring

Han forteller at det oftest er biler med dieselmotor som sliter. Årsaken er at det krever mer av det batteri å dra i gang en dieselmotor enn en bensinmotor. Hermansens beste tips er å lade batteriet helt fullt et par ganger i året.

– Det kan du enkelt gjøre selv, med en lader til noen hundrelapper, forteller Hermansen.

Han maner også til å unngå småkjøring, med hyppig start og stopp, nå som det er skikkelig vinterkaldt.

– Én ting er at selve starten krever sitt av batteriet. En annen ting er all elektronikken i bilen som også tar strøm; varme i setene, varmetråder i rutene og ikke minst viften i luftanlegget, sier Hermansen.

Tomme hyller

Også Viking Redningstjeneste har hendene fulle med flate batterier.

– Det er helt klart det vi har mest av nå. Vi hjelper til med startkabler. I en del tilfeller bytter vi også batteri for kunden, forteller Hallgeir Dale ved vaktsentralen til Viking.

Og bilbatterier, det går det mye av i disse dager. Både Biltema på Rud i Bærum og Torshov Bilrekvisita på Holmen senter melder om kjempepågang.

– Vi ble utsolgt for både batterier og batteriladere i dag (lørdag, red.anm.). Startkabler har vi kun noen få igjen av, sier Frode Steen ved Torshov Bilrekvista.

Han mener altfor mange kjører til batteriet er helt dødt.

– Be verkstedet sjekke kvaliteten på batteriet når bilen likevel er på service. Da unngår du å brått stå der med bil som ikke kan startes, sier Steen.