Lover ikke Fornebubane før 2018

INGEN NYE LØFTER: – Jeg kan ikke love at vi kommer i gang med utbyggingen av Fornebubanen før 2018, sier samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp).

INGEN NYE LØFTER: – Jeg kan ikke love at vi kommer i gang med utbyggingen av Fornebubanen før 2018, sier samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp). Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Samferdselsministeren vil ikke love Fornebubane tidligere enn allerede planlagt. – Tar begrepet løftebrudd til et nytt nivå, mener Bård Vegar Solhjell (SV).

DEL

I slutten av mai lovte de borgerlige partilederne at utbyggingen av Fornebubanen skulle starte «raskest mulig» og at «et regjeringsskifte betyr bygging av ny Fornebubane». Nå kan ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) love start i fireårs perioden regjeringen er valgt for – altså før 2018.

– Jeg kommer til å jobbe for å få utbyggingen i gang før 2018, men jeg kan ikke love det nå. Vi jobber med å få oversikt over sakene i departementet vi har overtatt, og ser på mulighetene for å starte nærmere i tid enn planlagt, sier Solvik-Olsen.

– Du kan ikke love at prosjektet vil komme raskere enn hva det allerede er lagt opp til i Oslopakke 3?

– Nei, det får vi heller komme ut med senere, men vi er veldig oppmerksomme på prosjektet. Vi er klar over befolkningsøkningen på Østlandet og hvor viktig det er å få på plass gode transportløsninger, sier samferdselsministeren.

LES OGSÅ:

Mr. Fornebu angrer på at banen ikke ble bygd først

Enda en bedrift flytter fra Fornebu-køene

– Klart løftebrudd

Akershus-representanten Bård Vegar Solhjell (SV) reagerer sterkt.

– Fornebubanen var ingen hvilken som helst sak for de fire partiene. Det var den aller første saken de gikk ut med sammen. Dette tar begrepet løftebrudd til et nytt nivå. Det er et gigantisk tilbaketog. De sier nå det samme som den rødgrønne regjeringen har sagt, mener han.

IT Fornebu-sjef Kjell Kalland er kritisk til manglende oppfølging.

– Hvis de ikke klarer å forsere banen, vil hele næringslivet her ute bli særdeles skuffet. Det vil være et klart løftebrudd. Vi oppfattet det som om de mente alvor med at de skulle få fortgang i banebyggingen i forhold til hva som allerede er planlagt, sier Kalland.

Han kan ikke forstå at det finnes noen områder hvor regjeringen kan få bedre effekt av samferdselskronene enn på Fornebu.

– Hvis de fire partiene, som nå har makten, ikke klarer å få banebyggingen i gang tidligere, må jeg stille spørsmål ved regjeringens handlekraft. De har makten og midlene. De kan begynne å bygge i 2015 om de vil, mener han.

–Konseptvalgsutredning

Solvik-Olsen forteller at departementet jobber med en konseptvalgsutredning i forhold til tunnel og kriterier for ordningen med 50 prosent statlig bidrag til store infrastrukturprosjekter i byområder.

– Ligger løftet om 50 prosent statlig bidrag fast?

– Ja, det er et løfte som vi har gitt. Det ligger som et premiss når departementet nå ser på dette for å innfri våre løfter. Men vi trenger først klare kriterier for denne ordningen, sier han.

Stortingsrepresentant Marianne Aasen (Ap) er ikke overrasket over status i saken.

– Vi har jo hele tiden sagt at det realistiske er 2018. Noe annet tror jeg ikke før jeg ser det. Dette ligger i hvert fall nært et løftebrudd, for nå sier de jo det samme som alle har gått inn for, mener hun.

– Det er alltid klokest å stå for noe som er realistisk. Ellers blir det bare tomme og vage løfter. Nå driver de ikke valgkamp lenger, og ting tyder på at de selv ser at 2018 er det realistiske, sier hun.

Artikkeltags