Kolsåsbanen er tilbake

PÅ JOBB: Trine Ervik Ellefsen fikk være med på den første T-baneturen til Kolsås. Hun skulle på jobb.

PÅ JOBB: Trine Ervik Ellefsen fikk være med på den første T-baneturen til Kolsås. Hun skulle på jobb. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Søndag morgen noen minutter over syv ankom det aller første T-banetoget Kolsås stasjon på den nye banen.

DEL

Som en av de aller første passasjerene på den historiske ferden satt Trine Ervik Ellefsen.

– Jeg skal på jobb, sier Ervik Ellefsen, som ikke legger skjul på at gjensynet med Kolsåsbanen gjør godt.

– Det er veldig etterlengtet veldig deilig å slippe å skifte buss.

SE BILDESERIE: Kolsåsbanen på skinner igjen

Nå ser hun frem til mange turer på skinner.

– Jeg kommer til å ta den ganske mye i forbindelse med jobb, så det er veldig bra, avslutter hun.

LES OGSÅ: 

Første togfører

Togfører Kjetil Breivik fikk æren av å føre det aller første T-banetoget.

– Det var stor stas. Den offisielle åpningen er jo først litt senere på dagen, men dette var den første turen, sier Breivik.

Og selv om det var tidlig søndag morgen var han slett ikke alene på T-banen.

– Det var overraskende mye passasjerer på en søndags morgen. Det var nok en del interesserte som var med på turen, fortsetter Breivik.

Selv var det litt tilfeldig at han skulle føre det aller første T-banetoget.

– Det var en tilfeldig tildelt vakt faktisk. Jeg visste ikke at det var første turen før jeg kom på jobb i dag tidlig. Vanligvis kjører jeg på kvelden, men jeg har et lite barn hjemme, så da måtte jeg kjøre tidlig i dag, avslutter han.

LES OGSÅ: Derfor banker den nye Kolsåsbanen den gamle

Hjem for å sove

Blant passasjerene var det også tre personer som så frem til å legge seg i en god varm seng etter å ha festet hele natten. Å få være med den første turen var de imidlertid godt fornøyd med.

– Det var dritkult rett og slett. Nå har jeg bodd på Kolsås i ett år og ventet på banen. Det er luksus å ta T-banen rett til døra fra Oslo, sier Kim Marius Ernestus, som hadde brukt naten godt på oktoberfest i Oslo.

At gjengen på tre ble blant de aller første pasasjerene var imidlertid en tilfeldighet.

– Da vi bestemte oss for å dra fra byen,  fant ut at den gikk helt til Kolsås, så det var kult. Jeg visste at den skulle begynne å gå i dag, men jeg visste ikke at den skulle starte så tidlig, avslutter Ernestus.  

Styreleder på plass

Styreleder for Gjettum Vel var også blant de første passasjerene.

– Jeg synes jo at en styreleder måtte markere åpningsdagen med å være med på den første turen, sier Bernt Lie.

– Dette her er, litt uhøytidlig, 17.mai og julaften på en gang. Det er like stort som da Flaten vel 1.januar 1930 åpnet strkningen for det første såkalte A-tog fra Kolsås til østbanen. I dag er det en like stor dag - 84 år senere, slår Lie fast.

Nå håper han at folk fyller opp banen i tiden fremover. De gode argumentene er mange.

– Med Oslo-takst er det bare å håpe at folk i hele Kolsås-område benytter seg av banen. Banen bruker 26 minuter til Majorstua og 29 minutter til Nationaltheatret stasjon hele døgnet. Det er det ingen eksrpessbuss eller privatbil som kan slå, sier styrelederen, som skryter av T-baneturen.

– Det var en flott og behagelig skinnegang fra Avløs og ut de 4,5 kilometerne til Kolsås, avslutter han.

Tre faser

Byggingen av Kolsåsbanen har foregått i tre faser. Fase 1, Montebello, Ullernåsen, Åsjordet og Bjørnsletta stasjoner i Oslo, ble avsluttet for åtte år siden. Strekningen med en total lengde på ca. 3,4 kilometer, hadde en kostnadsramme på 553 millioner kroner.

Fase 2 omfattet oppgraderingen av Jar, Ringstabekk, Bekkestua og Gjønnes stasjoner. Strekningen på 3,5 kilometer hadde en kostnadsramme på 1,180 milliarder kroner, og ble ferdigstillet i oktober 2012.

LES OGSÅ: Aller først fra Avløs

Fase tre omfatter videreføringen fra Gjønnes til Kolsås. Strekningen med en total lengde på fem kilometer og med stasjonene Haslum, Avløs, Gjettum, Hauger og Kolsås, er den dyreste med en kostnadsramme på 1,255 milliarder kroner.

Artikkeltags