Jan Herman Linge er død

NUMMER EN: Jan Herman Linge med den aller første Solingen. FOTO: KNUT BJERKE

NUMMER EN: Jan Herman Linge med den aller første Solingen. FOTO: KNUT BJERKE

Artikkelen er over 11 år gammel

Båtkonstruktøren og motstandsmannen Jan Herman Linge fra Vettre er død, 85 år gammel.

DEL

Konstruktøren av OL-båtene Soling og Yngling, Jan Herman Linge fra Vettre, døde mandag kveld. Ingen annen båtkonstruktør har hatt to båter med i OL.

Antagelig er det heller ingen annen norsk båtkonstruktør som har tegnet så mange båter som Jan Herman Linge og fått produsert dem i så stort antall. Han anslo at rundt 200 skapelser fra hans tegnebord var blitt til virkelighet. De ble produsert i et imponerende antall på 10.000 motorbåter og nesten like mange seilbåter. Selv regnet han ut at det å lage alle disse båtene innebar 6.000 årsverk, eller tre mann i arbeid åtte timer om dagen fra Kristi fødsel og frem til i dag.

Mange av båtene bærer hans navn som Firling, Gambling, Willing, Smiling, Brisling, Megling, Fjordling og Wesling. Han har også designet båter for Draco og Windy. Seilbåtene var hans yndlinger og spesielt en.

– Solingen er min favoritt. Den hadde jeg mest strev med, og den er krevende å seile, sa Linge til Budstikka i et intervju i forkant av hans 85-årsdag 28. januar i år.

Bygde selv fluktbåt

– Skulle jeg valgt på nytt, ville jeg definitivt blitt båtkonstruktør. Det har gitt meg mange gleder, sa han.

I et annet intervju fortalte Linge at han var bare seks år gammel da han kom i kontakt med båtbygging for første gang.

– Far bygde kajakk og jeg fikk være med å hjelpe til. Det var en av de første kajakkene i Norge forresten, sa Jan Herman Linge.

Faren var den kjente krigshelten Martin Linge som ledet Kompani Linge og falt under raidet mot Måløy julehelgen 1941. Jan Herman Linge trakk i uniform i 1943 og tjenestegjorde i sin fars kompani, etter å ha flyktet i sin selvbygde båt "Vito" til Sverige.

– "Vito" var den første båten jeg tegnet. Materialene til spantene rappet jeg fra lageret til en skifabrikant som laget ski til tyskerne, sa Linge.

Fra Sverige ble Linge fraktet til England hvor han fikk opplæring som sabotør i Linge-kompaniet. Det var i London han møtte de kongelige for første gang.

– Kong Haakon innkalte meg til audiens i 1944 for at jeg skulle motta min fars krigsmedalje. Daværende kronprins Olav møtte jeg i treningsleiren i Skottland. Det ble pratet seilbåter i baren om aftenen, da vet du, sa Linge.

Kongeliges venn

Etter hvert utviklet det seg vennskapsbånd med de kongelige og etter krigen hjalp han kong Olav med hans båter. Kong Harald seilte Soling aktivt i mer enn 10 år. Dronning Sonja seilte Yngling. Den fikk hun i bryllupspresang av Linge og båtbygger Bringsværd. Linge har også lært prinsesse Märtha Louise og kronprins Haakon Magnus å seile i Lærling. Senere var han med på å modernisere Haakons Yngling hjemme på Munkesletten. Eiendommen på Konglungen ligger nær fjorden som seg hør og bør en båtkonstruktør. Der bodde han sammen med sin Tuva.

På det ærverdige husets veranda fikk han også overrakt internasjonal seilsports høyeste utmerkelse, Beppe Croce-prisen, i 2003 og det var ikke hvem som helst han fikk den av. Kong Harald sto for tildelingen, og en annen gammel seilervenn, ekskonge Konstantin, hadde også møtt opp for å hedre ham. Kong Olav var den første som fikk prisen i 1988.

Har du en båtskaper i magen må du være litt av en altmuligmann mente Linge.

– Du må ikke bare være flink til å tegne, men også kunne jobbe med hendene, være snekker, seilmaker, plastarbeider og motormann. Og det aller viktigste er å være sjømann selv. Først da forstår du sjøen og havet, sa han.

Jan Herman Linge bisettes fra Asker kirke torsdag 5. juli klokken 13.00.

Søkeord: Jan Herman Linge

Artikkeltags