Hjulene var slitt da trikken sporet av

TRIKKETRØBBEL: Trikken sporet av ved Jar stasjon 23. januar i fjor.

TRIKKETRØBBEL: Trikken sporet av ved Jar stasjon 23. januar i fjor. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Da trikken sporet av på Jar stasjon for snart ett år siden, var hverken sporveksleren eller hjulene helt på stell.

DEL

Det konkluderer Statens havarikommisjon etter å ha gransket trikkeulykken som skjedde torsdag 23. januar 2014.
Ingen personer kom til skade da trikken i lav hastighet sporet av i en sporveksel på vei inn mot holdeplassen på Jar stasjon i Bærum.

Ulykken skjedde bare fire dager etter at trikketrafikken ble gjenåpnet på strekningen som da hadde vært uten trikk i flere år.

LES OGSÅ: Blåtrikken sporet av på Jar

Visste om svakhetene

Havarikommisjonen trekker frem flere forhold som kritikkverdige: «Undersøkelsen har avdekket at tilpasningen av tungen på sporvekselen ikke har vært optimal, og trikken hadde i tillegg nådd vedlikeholdsgrensen for slitasje på hjulene», står det i rapporten.

Kommisjonen peker på at Sporveien hadde avdekket denne svakheten, men at informasjonen ikke var godt nok kommunisert ut til resten av organisasjonen.

LES OGSÅ: Trikk har sporet av ved Jar stasjon

«Vi tilrår Statens jernbanetilsyn å be Sporveien Oslo AS om å evaluere hvordan organisasjonen deler kunnskap og bruker læring fra tidligere avsporinger, for bruk i det forebyggende sikkerhetsarbeidet i både driftsoppgaver og nye prosjekter», fastslår Statens havarikommisjon for transport.

Artikkeltags