Gjønnes stasjon åpner i oktober

Hovedtrekkene ved nye Gjønnes stasjon på Kolsåsbanen er klare.

Hovedtrekkene ved nye Gjønnes stasjon på Kolsåsbanen er klare. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Kolsåsbanen forlenges til Gjønnes stasjon 8. oktober. Og det bygges parkeringsplass for 200 biler.

DEL

Se alle bildene ved å bla øverst i artikkelen.

Denne uken asfalteres parkeringsplassen, der det blir plass til 200 kjøretøy. Ved stasjonen blir det også 80 sykkelparkeringsplasser.

Prosjektleder for Kolsåsbanen i KTP (Kollektivtransportproduksjon AS), Erik Hagen, forteller at alt ligger til rette for at stasjonen kan settes i drift som planlagt. Hagen overtok som prosjektleder etter Trond Bjørgan 1. mai i år. Han har vært tilknyttet Kolsåsbaneprosjektet i snart fire år.

Vanskelige grunnforhold

For anleggsarbeidet har det vært en fordel at de har kunnet rigge seg til på området som blir parkeringsplass. Avstanden fra Bekkestua stasjon til Gjønnes er om lag 700 meter.

LES OGSÅ: Ruter har brukt 177 millioner på konsulenter

Men prosessen har ikke vært helt problemfri.

– Vi har måttet gjennomføre store tiltak i grunnen, forteller Hagen.

At grunnforholdene er vanskelige, ble dramatisk fastslått i oktober 2008. Da fant det sted et såkalt grunnbrudd. Perrongen i retning mot Oslo på den gamle stasjonen ble hevet 3 meter, flere sviller sto på høykant i skinnegangen og nærmere 50 meter med skinner hang i løse luften.

LES OGSÅ: Kolsåsbanen til Rykkinn først etter 2025

Ved Jar stasjon klaget naboer på belysningen etter at den ble tatt i bruk. Hagen forteller at de på Gjønnes har vært ekstra oppmerksomme på belysningen og i størst mulig grad forsøker å ta hensyn til naboene. Målet er hverken å få for mye eller for lite lys.

Mye betong

I likhet med de øvrige nye stasjonene på Kolsåsbanen er betongen dominerende på Gjønnes stasjon.

– På en moderne stasjon må det nødvendigvis være mye betong, påpeker Hagen.

Anlegget på Gjønnes skal kunne ha en levetid på 100 år.

Det skal anlegges plener og beplantes ved og på stasjonsområdet. Og det skal settes opp skjermer som skal hindre innsyn til naboer.

I trappene og i gangbroen i vestenden av stasjonen blir det varmekabler.

Les flere nyheter her

Artikkeltags