Christian Mikalsen plukker med seg fem ferdigpakkede bæreposer, bærer dem ut døra, og plasserer dem i bagasjerommet på den ventende bilen.
Han er en av de tolv gründerne av den nyopprettede dagligvarebutikken, som har spesialisert seg på salg av dagligvarer på nett. Kunden velger selv ut og bestiller varer på nettsiden, for så å hente dem på et utleveringssted, eller få dem levert på døren hjemme.
Foreløpig er eneste hentepunkt Telenor Arena på Fornebu.
– Det er få matbutikker her ute, og i tillegg har jeg et lite barn, så det er ikke alltid like lett å komme seg på butikken. Da er dette et lettvint tilbud, sier Anna Hansson (35), som er bosatt på Fornebu.
Hun er en av rundt 40 stykker som skal komme innom hentepunktet i løpet av ettermiddagen.
LES OGSÅ: Dette koster det å få levert maten hjem
– Kommet for å bli
Nettbutikken har planer om å utvide med flere leveringssteder fortløpende. Markedet har nemlig vist seg å være stort.
– Vi har hatt en veldig pågang de siste ukene, og kapasiteten har nesten vært sprengt, sier daglig leder i bedriften, Karl Munthe-Kaas.
En rekke bedrifter har de senere årene etablert seg med dagligvaresalg på nett, og flere av de store dagligvarekjedene i Norge jobber nå med å utvikle egne konsepter for netthandel.
Dagligvareekspert i PA Consulting, Erik Fagerlid, tror konseptet kommer til å slå rot.
– I våre naboland handles det mye dagligvarer på nett. Hvorfor skal Norge være annerledes, spør han.
Fagerlid anslår at nordmenn om kort tid vil handle 10 prosent av dagligvarene sine på nettet – når butikkene kommer med stadig bedre utvalg, priser og leveringstilbud.
LES MER: Her kommer det ny stor Kiwi-butikk og opptil 150 leiligheter
Suksess med hentepunkter
Dette er den første butikken i Norge som tilbyr utlevering ved hentepunkter. Daglig leder Munthe-Kaas tror dette er noe av grunnen til den gode oppstarten.
– Vi ser at de fleste henter varene her, i stedet for å få dem levert hjemme. Da slipper de leveringsgebyr, og kan hente når det passer dem, sier han.
Fagerlid tror Asker og Bærum er et ekstra interessant område for mange nettbaserte dagligvarebutikker å etablere seg.
– Det er et område med mange folk og små avstander, slik at det er lett å betjene. I tillegg handler askerbøringer og bæringer mye på nettet ellers, og har høy kjøpekraft, forklarer dagligvareeksperten.
Forbedret tilbud
Flere av de store dagligvarekjedene har tidligere forsøkt seg på netthandel, uten å lykkes. Både Munthe-Kaas og Fagerlid tror konseptet vil fungere bedre i denne omgang.
– Forbrukerne var ikke klare for det for ti år siden. I dag er folk mer vant til å handle på nett, forteller Fagerlid.
– Vi har sørget for å ha sammenlignbare priser, slik at vi ikke er dyrere enn vanlige dagligvarebutikker. I tillegg tilbyr vi utlevering ved hentepunkter, og en effektiv nettside, forteller Munthe-Kaas.