Elbilene kan gi full stopp i kollektivfeltet neste år

ELBIL-KØ: Her ser vi kødannelse i kollektivfeltet på E18, på grunn av påkjøringen på Blommenholm. Neste år kan køen være kontinuerlig.

ELBIL-KØ: Her ser vi kødannelse i kollektivfeltet på E18, på grunn av påkjøringen på Blommenholm. Neste år kan køen være kontinuerlig. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Over 800 kjøretøy passerte i kollektivfeltet på Høvik i løpet av én time i rushtiden. Elbil-bølgen kan skape kaos allerede til sommeren.

DEL

Selges det like mange elbiler neste år som i år, vil det mot slutten av neste år på det nærmeste være fullt i kollektivfeltet.

Men om salgsanslagene til prosjektorganisasjonen Grønn Bil slår til, vil det allerede til sommeren være svært trangt i kollektivfeltet gjennom Asker og Bærum inn til Oslo.

– Til og med november er det solgt over 900 elbiler til Asker og Bærum. Til neste år vil jeg anslå 2.000 nye biler til i dette området, sier prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bil.

Det kan bety over 1.000 biler i kollektivfeltet i rushtimen allerede til sommeren – og 1.000 biler er omtrent det kollektivfeltet tåler før trafikken hoper seg opp der også.

LES OGSÅ: Hoksrud varsler elbiler ut av kollektivfeltet

Kø nærmer seg

I går, mandag, viste Budstikkas kjøretest at det fortsatt går kjapt med elbil inn mot byen, men vår telling av kjøretøy i kollektivfeltet avslører også at det nærmer seg en tålegrense.

– Det er nok ikke veldig langt unna at kø blir en utfordring i kollektivfeltet. Det er i ferd med å bli mange biler der, konstaterer assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Budstikkas telling forrige tirsdag viser at totalt 829 kjøretøy passerte Høvik mellom halv åtte og halv ni om morgenen i kollektivfeltet. 618 av dem var elbiler. Johansen bekrefter at på en fin, lengre motorveistrekning kan et felt ta unna 1.800-2.000 kjøretøy i timen med fin flyt.

– Men det er jo ikke det vi snakker om på Høvik. Her er det påkjøringer, avkjøringer og busser som skal inn og ut av busstopp. Det er mer som et kryss. Da er grensen for når det oppstår kø langt lavere, sier han.

– Vil det si at denne grensen ligger ned mot 1.000 kjøretøy i timen?

– Jeg vil tro at det begynner å bli trøblete hvis antall kjøretøy i kollektivfeltet kommer over 1.000 i timen, sier Johansen, som ikke ønsker å spå om når denne situasjonen vil oppstå.

– Det er en grense som nærmer seg ganske fort, når dere har registrert så mange allerede. Det blir spennende å følge utviklingen, sier han.

(Artikkelen fortsetter under grafikken.)

Venter 2.000 nye

I løpet av den morgentimen Budstikka talte på Høvik passerte et antall elbiler som tilsvarer 22 prosent av elbilene i Asker og Bærum. Øker antall elbiler med 1.000 også neste år, og en tilsvarende andel ender i E18-køen om morgenen, så vil vi plutselig ha 220 flere elbiler i køen. Da er den kritiske grensen på 1.000 biler passert.

Men Grønn Bil, som har som mål å ha minst 200.000 ladbare biler på veiene i 2020, tror at salget blir større.

– På landsbasis blir jeg ikke overrasket om det utgjør 10 prosent av det totale bilsalget neste år, mot 6 prosent i 2013, sier Ole Henrik Hannisdahl.

LES OGSÅ: Tre elbiler på salgstoppen

Hosle-mannen minner om at det å eventuelt fjerne elbilene fra kollektivfeltet vil få konsekvenser.

– Da vil jo disse bilene stå i kø sammen med alle andre, og det vil gjøre køen større for alle. Men hvis den eneste grunnen til at folk har kjøpt elbil er å få kjøre i kollektivfeltet, så blir de nok skuffet før eller senere, mener han.

Artikkeltags