Denne gjengen selger jakker over hele verden

LYSAKER NESTE: Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen gleder seg til å flytte til Granfos Næringspark – her sammen med Bjørn Fjellstad (f.v.), Espen Engelstad, Brad Moren og Nina olufsen.BEGGE FOTO: KARL BRAANAAS

LYSAKER NESTE: Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen gleder seg til å flytte til Granfos Næringspark – her sammen med Bjørn Fjellstad (f.v.), Espen Engelstad, Brad Moren og Nina olufsen.BEGGE FOTO: KARL BRAANAAS

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Raskt voksende Norrøna på Hvalstad selger sports- og fritidsklær og utstyr for snart en halv milliard kroner. Nå er femte generasjon klare som produkttestere.

DEL

– Mathilde (9) og Josefine (7) skal teste ut den første barnekolleksjonen vår, som lanseres i august. Jeg håper jo at minst én av dem en dag vil jobbe her i bedriften. Men bare hvis de har lyst, smiler pappa Jørgen Jørgensen.


40-åringen fra Jar har eid og ledet Norrøna siden 2005 – slik faren, bestefaren og oldefaren har gjort før ham. Og nå har han satt en skikkelig milepæl i familiebedriftens 85 år lange historie.

LES OGSÅ:

Tidenes rekordår

2013 ble tidenes rekordår i Norrøna Sport, med 30 prosent omsetningsvekst til 362 millioner kroner. I tillegg kommer 95 millioner fra salg gjennom egne butikker.

Økningen i Norrøna Retail er på nesten 40 prosent. Selskapet hadde et overskudd før skatt i fjor på nærmere 60 millioner kroner, mot 29 millioner kroner i 2012.

Bedriften har 10 såkalte «brandstores». Den nyeste åpnet på Gulskogen i Drammen i forrige uke, den eldste i Oslo i 2009. Butikkene er etablert for å øke salget og profileringen mot merkevarekonkurrenter som Bergans og Haglöfs.

– Satsingen inngår i en tydelig og mer selektiv distribusjonsstrategi, der vi har valgt å samarbeide nært og langsiktig med færre partnere, forteller Jørgensen.

Norrøna har et tett samarbeid med Sport 1, Stadion-kjeden og et større utvalg Intersport-butikker og frittstående forhandlere. Alt i alt selges det Norrøna-produkter i om lag 400 butikker.

Birkebeiner og norsk «Ø»

Seks av ti kroner som omsettes i Norrøna havner i norske kasseapparater, men dette forholdet er raskt i ferd med å forskyve seg.

– Salget i utlandet passerer trolig salget i Norge allerede i år. Vi jobber på et titall europeiske markeder og har en stor kunde på netthandel i USA, der vi trolig også åpner et par nye forhandlere til høsten. Og i fjor gikk vi inn i Japan, forteller Jørgensen.

Norrøna er inne på «10 på topp»-listen over leverandører til sportsbransjen her hjemme, men internasjonalt er de små. Unntak er skistedene i alpene og blant kjernebrukerne innen ski, stisykling, klatring og friluftsliv, der de er godt kjent og representert.

De har et hårete mål om å være verdens ledende leverandør av fritidsklær, og vil doble omsetningen innen 2020.

– Hvordan er det å komme til fremmede markeder med birkebeinerlogo og norsk «Ø» i navnet?

– Det er særegent, men det funker. Jeg tror folk synes det er eksotisk. I tillegg gir norsk og skandinavisk opprinnelse utrolig mange positive assosiasjoner ute i verden.


Flytter til Lysaker

90 prosent av Norrønas produkter utvikles på Hvalstad. Systuen tegner, konstruerer og syr opp produktene, tester og justerer – før mønstrene og materiallistene sendes til fabrikkene i Vietnam, Kina og Filippinene.

Dette gjør Norrøna til et sjeldent innslag i Askers næringsliv, som bedriften har vært en del av siden 1988. Men 1. mars 2015 er det slutt. Da pakker de 62 ansatte sekkene sine og flytter til nye lokaler i Granfos Næringspark.

– Vi vil være bærekraftige i alt vi gjør. Vi er en levende bedrift, folk besøker oss hele tiden. Da er lokaliseringen rett ved kollektivknutepunktet på Lysaker perfekt.

Artikkeltags