Dekning er ikke tema ved boligkjøp

INGEN SPØR: – Jeg kan ikke si at jeg husker noe tilfelle hvor folk har spurt om mobildekning eller klaget i etterkant. Jeg tror folk tar for gitt at det er grei dekning, sier Andreas Dahl hos Eiendomsmegler1, her avfotografert ved en varmere anledning.

INGEN SPØR: – Jeg kan ikke si at jeg husker noe tilfelle hvor folk har spurt om mobildekning eller klaget i etterkant. Jeg tror folk tar for gitt at det er grei dekning, sier Andreas Dahl hos Eiendomsmegler1, her avfotografert ved en varmere anledning. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Ikke noe tema, opplever eiendomsmeglere. – Sjekk selv, anbefaler ABBL.

DEL

Gullhella, Heggedal og Torp er tre områder i Asker hvor beboere klager på dårlig mobildekning.

Et knippe eiendomsmeglere som opererer her oppgir imidlertid aldri å ha diskutert problematikken, hverken med kjøpere eller selgere.

– Jeg kan ikke si at jeg husker noe tilfelle hvor folk har spurt om mobildekning eller klaget i etterkant. Jeg tror folk tar for gitt at det er grei dekning, sier Andreas Dahl hos Eiendomsmegler1, nå ansvarlig for salg av en bolig i Torpmarka.

Som storbruker av mobil, har han imidlertid erfart at det finnes hull i området.

– Jeg har opplevd brudd, for eksempel visse steder langs Røykenveien og Slemmestadveien, sier Dahl, som i disse blindsonene opplever «mild irritasjon».

Det er ikke umulig at en slik opplysning kunne finne veien til en salgsoppgave. Om Dahl hadde fått dem.

– Hvis det var kjent at det var veldig dårlig eller ikke-eksisterende, kunne det tenkes. Men da skal det være veldig dårlig. Da skal det være helt håpløst.

ABBL-megler Rune Tretterud har solgt noen boliger på Gullhella, og heller ikke han har vært borti at dette er noe problem.

MER OM SAKEN:

Dette er dekningshullene

Her trygler de om nye mobilmaster

– Ville informert

DNB-megler Kine Sætre sier hun på «fem-seks hundre salg i Asker» aldri har hatt noe problem med dette.

– Jeg har aldri fått tilbakemelding fra en kjøper som sier her er det ikke dekning, dette burde vi hatt informasjon om.

Ikke fra selger heller. Hun har heller ikke hatt problemer med dekningen selv, og hun har i årenes løp arrangert enkelte ikke helt smekkfulle visninger hvor hun har blitt sittende med telefonen til øret.

– Kanskje jeg har vært heldig. Hadde det vært et problem, så ville jeg informert om det.

Kjøper, sjekk selv

Johannes Rivertz, daglig leder og fagansvarlig i ABBL, mener det tryggeste for kjøper, er at kjøper selv tar med mobilen sin og sjekker dekningen.

– Dette er et komplisert spørsmål. Ulike nettverk er gode på ulike steder, sier Rivertz.

Så vidt Rivertz kan forstå, er dette ikke noe ansvar som ligger hos megler. Det er heller ikke noe standardspørsmål i egenerklæringsskjemaene.

– Kjøperen har undersøkelsesplikt, så hvis dette er viktig for ham, bør han undersøke selv.

I tillegg har han selv erfart at en enkelt eiendom kan ha egne små blindsoner.

– Det kan være god dekning i en del av en enebolig, men dårlig i en annen.

LES MER: Telenor: – Skyld på dere selv

Opplysningsplikt ved null signal

Adm. dir i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving fra Eiksmarka, må ta en prat med husets advokater før han kan svare på om selgeren har plikt til å opplyse om mobildekningen i en bolig.

– I forbindelse med kjøp og salg er dette ikke en problemstilling vi har vært borte i, men vår holdning er at et sted hvor det overhodet ikke er dekning uansett mobiloperatør, så må selger opplyse om dette. I dag forventer folk å kunne bruke mobil.

Imidlertid hører han om diskusjoner i sameier hvor enkelte enheter har svakt mobilsignal.

– De som har dårlig dekning ønsker nye master for å bedre dekningen, mens de som har gode forhold er mer opptatt av stråling og estetikk, sammendrar Geving.

Artikkeltags