- Menn burde lære trafikkvaner av kvinner, men faren er at "lærdommen" går andre veien. Kvinnene er flinkere til å bruke kollektiv transport. Men det spørs om ikke utviklingen snur når kvinner får lederstillinger og fancy firmabiler, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete til budstikka.no da hun ankom Asker stasjon med 8. mars-toget sitt.

- Det er nok første gang Samferdselsdepartementet har egen 8. mars-feiring, la hun humoristisk til.

Kvinnetog

Det var et ekte kvinnetog Navarsete og kompani tok til Asker. Her var både lokfører og konduktør av rette kjønn, og lokaltogets ene vogn fylt med Navarsetes samarbeidspartnere fra NSB, Jernbaneverket og Transportøkonomisk institutt. De av dem som tilhører 8. mars-folket.

- En fin tur. På toget kan man diskutere og snakke. Jeg har lært mye av fagfolket underveis til Asker i dag, fortalte Navarsete.

- Kvinner har bedre kollektivvaner enn menn, men bruker det litt annerledes, viser undersøkelser vi har foretatt. Vi trenger flere kvinnelige ledere i sektoren, og særlig planleggere. Er tilbudet tilpasset kvinners behov? spurte Navarsete.

Ikke barnetilpasset

Statssekretær i Miljødepartementet, Heidi Sørensen, hadde med seg sin lille Oda og testet barnevennligheten på lokaltoget.

- De høye trappene er en plage med barnevogn, men jeg kjører mye tog og opplever at hvis ikke konduktøren står klar til å hjelpe så gjør passasjerer det. Litt verre er det at barnevognene må holdes fast. På flytogene får man spent vognene fast, og det er tryggest for ungene, sier Sørensen.

Snarlig forbedringer

Selv om statsråden var rimelig fornøyd med komforten på lokaltoget, kunne NSBs salgssjef, Elisabeth Cabrinetti fra Haslum og markedsdirektør Marianne Einarsen fra Vollen, love en snarlig og betydelig forbedring.

- Vi skal gjøre en gigantinvestering i 50 nye togsett hvor omtrent halvparten blir satt inn i lokaltrafikken. Dette vil ta litt tid, men allerede til neste år begynner en grundig oppussing av 26 av vognene i har i dag, forteller Cabrinetti og Einarsen.

Dyre billetter

- For mødre med flere barn er vel ikke dagens prisnivå særlig vennlig?

- Nei, men prisen er faktisk ikke så viktig som vi trodde. Skal vi få flere over på kollektivtransporten, må vi ha hyppigere og forutsigbare avganger, slik at folk kan være fleksible også når de kjører kollektivt. Vi må gi litt av den personlige friheten publikum nå forbinder med privatbilen, svarer Navarsete.

- Her i Asker og Bærum vil publikum helst ha en utvidelse av E18, kommer den?

- Ja takk, jeg vet det. Det får vi ta når andre fase av Oslopakke 3 kommer, sier den togreisende samferdselsministeren.