68 fots treskøyte på billigsalg

BOBÅT: Den tidligere passasjerfergen er omgjort til bobåt. I dag ligger den i Vollen, men Namsfogden håper den snart setter kurs vekk med ny eier. FOTO: KIM VAN DER LINDEN

BOBÅT: Den tidligere passasjerfergen er omgjort til bobåt. I dag ligger den i Vollen, men Namsfogden håper den snart setter kurs vekk med ny eier. FOTO: KIM VAN DER LINDEN

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Frister det med en gammel 68 fots passasjerferge, er det nå mulig å få et eksemplar til en billig penge. Tirsdag går nemlig M/S Grytøy under hammeren på tvangssalg.

DEL

I ca. ett år har M/S Grytøy ligget til kai i vårt distrikt. Båten hadde tilholdssted i Leangbukta før den ble flyttet til Vollen, hvor den for tiden befinner seg på Vollen slipp.

Nå har tingretten bestemt at den gamle passasjerbåten, som er ombygd til bobåt, skal selges til høystbydende.

– Det er eier som ikke innfrir gjelden sin. Derfor har tingretten besluttet å tvangsselge båten, sier namsfogd Camilla Lein Damsleth.

M/S Grytøy som ble bygget i 1954 ved Vaagland Båtbyggeri på Nordmøre har pådratt seg en gjeld på nærmere 500.000 kroner. Det er gjort flere forsøk mislykkede forsøk på å selge båten.

– Eier har gjort et forsøk på å selge den, og den har ligget en stund ute for salg på Finn.no til 100.000 kroner, fortsetter Damsleth.

logo MER OM: Vollenbukta

– Ingen minstepris

Nå er det Namsfogden i Asker og Bærum som skal avholde tvangssalg av båten. Det skjer i Asker Forliksrådssal tirsdag. Dermed ligger alt til rette for et billig båtkjøp for de som er interessert.

– Det er i utgangspunktet ingen minstepris, men det er tingretten som godtar eller forkaster et bud. Målet er å få dekket omkostninger, men vi får nok ikke dekket hele gjelden, slår Damsleth fast.

– Vi får se om vi klarer å få inn noen bud. Det er i alles interesse at den blir solgt, legger hun til.

Omfattende vedlikehold

Passasjerbåten gikk ifølge lokalhistoriewiki.no i fast rute mellom Harstad og Grytøya, og kunne ta 90 passasjerer. Den var i mange år et kjent syn ved kaia i Harstad. Etter diverse salg ble båten observert ved Vippetangen i Oslo i 2005, og den var da igjen avertert til salgs.

3. mai i år meldte Harstad Tidende at det var krefter i gang for å kjøpe båten tilbake til Harstad for bruk i turistøyemed. Hvorvidt den kommer tilbake til sitt utgangspunkt er foreløpig uvisst.

– Det er noen som har meldt sin interesse, men vi vil neppe oppleve at man renner ned dørene hos oss, avslutter Damsleth.

Båten krever ifølge annonsen omfattende vedlikehold, men kan på plussiden skilte med sentralvarmeanlegg. Det poengteres også at mye av det originale utstyret er fortsatt montert.

Artikkeltags