Skip to main content

NHO-direktør: – Kan ikke dytte kostnader over på varetransport

EGNE FILER: Nina Solli i NHO mener det bør opprettes egne filer for næringstransport.

NHOs regiondirektør Nina Solli mener man ikke kan dytte en halv milliard av kostnadene for E18 over på varetransport.

– Bygging av ny E18 kan lette hverdagen for håndverkere og næringstransport som er avhengig av vei, sier NHOs regiondirektør for Oslo og Akershus, Nina Solli.

– Men vi kan ikke velte en halv milliard kroner av kostnadene over på varetransport som ikke kan bruke kollektivtransport. Vi må ha en vridning av kapasiteten på den nye Vestkorridoren fra person- til næringstransport for eksempel i form av egne filer, sier Solli.

LES OGSÅ: Fornebubanen ble brukt som brekkstang

En lettelse

Hun mener samtidig det er en lettelse at man får en utvidelse.

–Det er en stor lettelse at vi endelig får en utvidelse av E18. Sett i sammenheng med en ny T-banetunnel og Fornebubane vil dette gi en helt nødvendig kapasitetsøkning i Oslos transportnett. Samtidig trekker det ned at Høviktunnelen blir skjøvet til fase 2, sier Solli.

– Vi tror likevel at intensjonene for den planlagte utvidelsen på Vestkorridoren mellom Stand og Sandvika blir gjennomført, mener Nina Solli.

LES OGSÅ: Slutt på gratisturer på E18

Ifølge beregninger fra NHO Logistikk og Transport vil den foreslåtte økningen på 60 – 90 prosent i bomavgiften for varetransporten bety en årlig ekstra kostnad på 500 millioner kroner, opplyser Solli.

Les flere artikler