Skip to main content

Nettbrett inn i Bærums-skolen: – Håndskriften vil være borte om ti år

BYTTET PENN MED iPad: Høsten 2014 valgte Jong skole å lære elevene touch før håndskrift. Etter to måneder hadde åtte av ti førsteklassinger allerede lært å lese. F.v. Nicholas Sharoki (7), Marcus M. Hestnes (6), Elvira Ekman (7) og Farha Goraya (7).

Om ti år er håndskrift forsvunnet fra skolen, mener forsker.

I fjor valgte Jong skole i Bærum å la elevene lete frem bokstavene på tastatur før de fant frem blyanten. En begeistret rektor meldte om elever som knakk lesekoden rekordtidlig.

På begynnelsen av 2000-tallet kom Arne Trageton med oppsiktsvekkende forskning: 1.-klassinger som lærte seg å skrive ved hjelp av tastatur i stedet for penn og papir, skrev lengre og bedre tekster enn de som fikk opplæring med tradisjonelle metoder.

– De lå ett år foran i skriveutvikling da vi målte dem i 3. klasse, sier Trageton, pensjonert pedagogikkforsker ved Høgskolen i Stord/Haugesund.

– Håndskrivingen ble utsatt til 3. klasse. Det mest overraskende var at databarna også hadde penere håndskrift, sier han.

LES OGSÅ: Skolepolitikerne avgjør nettbrett-satsing  

Nettbrett i skolen I årene etter er Tragetons strategi tatt i bruk i både Sverige og Finland. Nå er metoden på full fart inn i Bærums-skolen. Trageton tror håndskrift vil være borte fra skolen om ti år.

– Vi ser nå at Finland dropper håndskrift til fordel for maskinskriving i 2016. I Sverige var kravet til håndskrift i 2011 redusert til å være leselig. Det trenger de ikke mange timene til. Ved å begynne med maskinskrift i stedet for håndskrift frigjøres masse tid som kan brukes til skriveopplæring. Det er en av grunnene til at barna i min og 38 amerikanske undersøkelser skrev så godt, sier eks-forskeren.

LES OGSÅ: – Elevene lærer mer med iPad  

Etterlyser tastaturer

De siste dagene har Budstikka skrevet flere artikler om Bærum kommunes iPad prosjekt: I ett år har fem barne- og ungdomsskoler brukt nettbrett som sitt viktigste læringsverktøy.

FORSKER: – Håndskrift er viktig

Denne måneden kom evalueringsrapporten der både foreldre, elever og lærere er overveiende positive. Etter nyttår skal ti nye skoler inkluderes i prosjektet.

LES OGSÅ: Nettbrett fra første dag  

Trageton mener skriveopplæring på nettbrett har lite for seg med mindre man kobler til et eget tastatur.

– iPad er et lesebrett. iPad uten ekstra tastatur er dårlig for skriving, men bra til andre oppgaver, sier han.

Bærums-elevene har foreløpig ikke fått tastatur med iPadene.

LES OGSÅ: Bærumselever håper på iPad-fremtid  

– Produserer skoletapere

ANBEFALER ­TASTATUR: – Ved å satse på penn som skriveredskap bremses skriveutviklingen. I tillegg produserer man skoletapere, mener forsker Arne Trageton.

Trageton har ingen betenkeligheter med å la håndskriften fases ut.

– Ved å satse på penn som skriveredskap bremses skriveutviklingen. I tillegg produserer man skoletapere blant guttene i førsteklasse, siden de er senere utviklet finmotorisk, hevder han.

– Håndskrivetrening er tortur for gutter med dårlig utviklet finmotorikk. Utsetter man det til tredjeklasse handler det bare om å få fasong på bokstavene, og det går lekende lett, sier Trageton.

– Mange hevder det er en sterk sammenheng mellom håndskrift og hukommelse?

– Det å skrive på tastatur danner spor i hjernen på andre måter enn håndskriving. Minuset med nettbrett uten eksternt tastatur er at det blir pekefingerskriving. Og da går det veldig sakte.

– Men det er da mulig å skrive ved hjelp av touchmetoden på et nettbrett også?

– Ja, det går, men det er vanskelig. Fordi det ikke er knotter, blir det lett veldig mange feilslag, sier Trageton som understreker at han ikke er motstander av nettbrett.

– Men for skriving er det helt fundamentalt at det er et eget tangentbord, sier forskeren.

– Håndskrift er viktig

Førsteamanuensis Anne Mangen ved Lesesenteret ved Universitet i Stavanger stiller seg tvilende til påstanden om at håndskriften vil forsvinne fra skolen om få år.

– Skriving på tastatur eller for hånd er vesensforskjellige prosesser, og vi må kunne begge to, sier Mangen.

Hun peker på at forskning tilsier at det er uheldig å si at barn ikke trenger å kunne skrive for hånd i det hele tatt.

Mangen forsker på hva som skjer når vi lærer gjennom å skrive for hånd, sammenlignet med å skrive på tastaturet.

Tydelig sammenheng

– Å forme bokstavene for hånd gjør at vi lettere både kjenner igjen og husker bokstavene, påpeker Mangen.

– Det er ikke tvil om at håndskrift er viktig, men starter opplæringen i 2. i stedet for 1. klasse, blir spørsmålet hvor stor forskjell det gjør. Det vet vi ikke ennå, sier hun og fortsetter:

– Noe helt annet er det å si at barna ikke trenger å skrive for hånd i det hele tatt. Det blir en ganske annen diskusjon, og da mener jeg at vi må skjele til forskning vi har som viser en tydelig sammenheng mellom motorikk, gjenkjenning og hukommelse.

LES OGSÅ: Skolepolitikerne avgjør nettbrett-satsing  

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.