Skip to main content

Nesøya-designer omsetter for millioner

KLESSUKSESS: Nina Granerød (32) er kreativ leder for klesmerket Fall Winter Spring Summer som hun driver sammen med ektemannen Frode Grønvold FOTO: KARL BRAANAAS

Klesmerket FWSS er en av kronprinsesse Mette-Marits favoritter. Bak kles-suksessen står designer Nina Granerød (32).

Det norske merket Fall Winter Spring Summer lager klassiske klær med en twist.

Klærne er blitt en suksess i Skandinavia og siden debutkolleksjonen høsten 2012 har de omsatt for 27 millioner.

Allerede fra starten var designen ute i 55 butikker.

– Folk sier suksessen har kommet raskt, men det har den ikke. Det ligger mye hardt arbeid og planlegging bak. Vi har hatt et klart og tydelig konsept for merket hele veien, og det er nok mye av grunnen til at det har gått så bra, smiler Nina Granerød (32) fra Nesøya.

Gründersjel

Hun og mannen, Frode Grønvold, driver FWSS fra sitt studio på Skøyen.

Mens mannen er gründeren bak merket og tar seg av økonomi og administrasjon, er hun designer og kreativ leder.

Granerød har designbakgrunn fra London, og jobbet tidligere som designsjef i Bik Bok.

– Jeg har alltid vært kreativ og liker å skape. Jeg liker å se et håndfast resultat av en idé, sier Granerød.

LES OGSÅ: Etnisk interiørmote fra uthuset til Europa

Favoritt hos bloggere

Til FWSS’ kolleksjoner henter paret inspirasjon fra populærkultur, gamle tidsepoker, musikk og kunst.

Merket fikk først suksess med sine silkeskjorter, og deres angoraluer ble raskt en bloggerfavoritt.

I høstkolleksjonen, som snart er i butikk, finner man også parkaser, kjoler og frakker.

Klærne blir blant annet brukt av svenske Elin Kling og Hanneli Mustaparta fra Bekkestua.

LES MER: Hanneli er en av verdens best kledde og Superblogger fra Bærum fronter luksuskampanje

Kronprinsesse Mette-Marit er sett med en blågrønn jakke fra årets sommerkolleksjon.

Satser i Europa

– Jeg tror det er et sug i markedet etter klassiske klær med høy kvalitet. Våre klær er tøffe, men samtidig feminine. Vi fokuserer på høy kvalitet og rene materialer og ønsker at jenter skal føle seg vel i plaggene. At Mette-Marit liker klærne, er vi selvfølgelig veldig fornøyd med, smiler Granerød.

Med et merke i vekst blir det mye jobbing for ekteparet, men FWSS er blitt deres store lidenskap.

– Frode og jeg forsøker å ikke ta med jobben hjem. Når vi slapper av, driver vi heller med noe helt annet; vindsurfing eller tennis, sier hun.

Høsten 2014 vil FWSS satse videre utover i Europa.

– Det hadde også vært artig å være med på New York Fashion Week, sier hun.

Les flere kulturnyheter fra Budstikka.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.