Skip to main content

Nesbru-mannen Eivind Roald inn i SAS-ledelsen

YDMYK: Eivind Roald fra Nesbru går inn i SAS med stor ydmykhet, men også med mange tanker og ideer om hvordan flyselskapet skal utnytte teknologien til å få flere kunder, og fornøyde kunder. FOTO: KIM VAN DER LINDEN

Eivind Roald har vært gullmedlem i SAS siden 1992. Nå skal han sørge for at flere velger flyselskapet.

Etter syv år som toppsjef i Hewlett Packard (HP) Norge er Eivind Roald fra Nesbru klar for nye utfordringer og en luftigere tilværelse.

– Jeg var egentlig på vei til å flytte til USA med HP, men da jeg ble forelagt muligheten om å være med å videreutvikle SAS, så kunne jeg ikke si nei. Jeg får ansvar for alt salg og all markedsføring globalt. 800–1000 mennesker skal rapportere direkte til meg i en organisasjon som omsetter for 40 milliarder. Det er en «once in a life time» mulighet. Man sier ikke nei dersom statsministeren spør om du vil være statsråd, smiler Roald og fortsetter:

– SAS er et brand jeg alltid har hatt en positiv opplevelse med. Jeg har vokst opp med SAS, reist mye og vært gullmedlem siden 1992, fortsetter han.

Teknologikompetanse

Med teknologikompetansen som han har etter åtte år i HP-systemet skal 45-åringen bidra til at SAS får enda flere kunder, og ikke minst fornøyde kunder i en tøff konkurransesituasjon.

– Det som blir viktig for meg er å se på hvordan man kan bruke teknologien på en smartere måte. Man kan ikke bare vinne på priser, punktlighet og enkelhet. Disse tingene kan kopieres. Kundetilfredshet derimot er en individuell oppfatning. Den kan ikke kopieres, sier 45-åringen og fortsetter:

– Vi skal begynne å utfordre bransjens måte å tenke på, og deg som kunde. SAS har en unik fordel med 25 millioner reisende i året. Den kunnskapen og innsikten som selskapet har om kundene sine må utnyttes bedre enn det gjøres i dag. Vi må finne frem til det som gjør at folk velger SAS fremfor annet flyselskap, slår han fast.

– Viktig person for SAS

Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen ser frem til å få et norsk innslag i flyselskapets toppledelse.

– Vi ser frem til Roalds inntreden med stor spenning og forventning. Vi kjenner til hans resultater og entusiastiske måte å opptre på, og vi tror han vil bli en dyktig og viktig person for SAS i tiden fremover, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Konkurransen med andre flyselskap og eurokrisen, er blant utfordringene som den nye salg og markedsdirektøren må forholde seg til. Johansen er ikke i tvil om at Eivind Roald er rett mann til å takle det som måtte komme.

– Vi har virkelig tro på at Eivind vil gi gode bidrag i møte med de utfordringene som ligger foran, i konkurransen med andre flyselskap, samt at han er i stand til å være en leder når det er eksterne konjunkturer som gir selskapet utfordringer, avslutter han.
  

Begynner i april  

 
Eivind Roald tiltrer sin nye stilling som global konserndirektør for salg og marked i flyselskapet SAS den 1. april i år.

– Jeg er ydmyk til det å gå inn i en organisasjon som er meget kompetent. Samtidig så har jeg en del annerledestanker som jeg bringer med meg inn.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.