Skip to main content

NAF-leder: – Staten, ikke bilistene, skal betale for ny E18

Stig Wettre-Johnsen, leder for NAF i Asker og Bærum, ville gjerne spart bilistene for enda mer bompenger.

NAF-lederen i Asker og Bærum er glad for ny motorvei, men har et STORT MEN å komme med.

Enig med NAF-lederen? Eller synes du bompenger er akseptabelt? Si din mening nederst i artikkelen!

I dag, fredag, ble det kjent at ny E18 på strekningen Lysaker–Ramstadsletta og Ramstadsletta–Slependen er innlemmet i Nasjonal Transportplan for perioden 2013-2023.

Asker-delen av motorveien er utelatt, noe ordføreren er skuffet over. NAF-leder Stig Wettre-Johnsen synes det er gledelig at bygging av «i hvert fall deler av veien» nå spikres. Derimot ville han gjerne spart bilistene for bompenger: Hele 78 prosent av den nye strekningen er tenkt betalt av bilister og transportfirmaer som bruker veien.

– Vi synes det beklagelig at bompengefinansiering av nye veiprosjekter er blitt hovedregelen. Jeg tviler på at så mange vet det, men veiloven sier at det er staten som skal betale for bygging og drift av de store veiene. Kun i spesielle tilfeller kan det vedtas andre måter å finansiere på, sier Wettre-Johnsen.

(Se de to paragrafene i veiloven i faktarammen til høyre.)

– Det er altså staten, ikke bilistene, som skal betale for ny E18. Hvor de finner pengene fra, er ikke bilistenes problem. Vi i NAF er bare opptatt av at man ikke skal møte bommer på hver eneste nye veistrekning og rundt hver eneste by, sier NAF-lederen, som mener at myndighetene må vedta en ny lovbestemmelse om de skal fortsette å basere store veiprosjekter på at bilistene betaler.

LES OGSÅ: Ikke et rødgrønt øre til Fornebubanen

TEMASIDE: Nasjonal Transportplan

– Folk kjører ikke for moro skyld

Han peker på at bilen allerede er et attraktivt skatteobjekt for myndighetene.

– Etter hvert blir det meningsløst. Folk flest kjører ikke bil for moro skyld. Det var for 40-50 år siden at folk kjørte søndagstur for å se seg omkring.

Også Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog ga tidligere i dag, fredag, uttrykk for at hun synes andelen bilistbetaling er for høy og andelen offentlig betaling for lav.

– NTP-forslaget legger opp til 22 prosent statlig finansiering, mens vi har en langt høyere ambisjon med minst 30 prosent statlig finansiering, sa Hammer Krog til budstikka.no.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.