Skip to main content

Misbruk av forskning

KRITISK: – Det er helt andre årsaker til at Bærum scorer høyt på slike prøver. Og de gode resultatene kommer på tross av at vi har den laveste lærertettheten i landet, skriver hovedtillitsvalgt Øyvind Ekvik. FOTO: TRUDE BLÅSMO
KRITISK: – Det er helt andre årsaker til at Bærum scorer høyt på slike prøver. Og de gode resultatene kommer på tross av at vi har den laveste lærertettheten i landet, skriver hovedtillitsvalgt Øyvind Ekvik. FOTO: TRUDE BLÅSMO

Skoleresultater. I Budstikka 17. november sto det å lese at Bærum kommune har færre lærere enn landssnittet, men at vi har bedre resultater på nasjonale prøver enn snittet.

I den forbindelse presterer leder av hovedutvalget for barn og unge i Bærum, Anne Lene W. Hojem (H), å si følgende:

«Det viser at det ikke er antall lærere, men kvaliteten på undervisningen som er avgjørende for læringsutbyttet».

En slik uttalelse er så hårreisende at jeg nå nærmest er blitt skallet etter å ha revet meg i håret hver gang en lokal politiker misbruker resultater og forskning.

Les også: Toppkarakterer til Bærumsskolen

Les også: Langt færre lærere enn snittet - enda bedre resultater

Da jeg studerte metode og statistikk på universitetet, ble det meg fortalt at barn ikke kommer med storken. Dette til tross for at det i et område ble opprettet en storkefarm det ene året og at man det påfølgende året opplevde en babyboom, en økning i antall barn som ble født.

Det ene har ikke nødvendigvis noe med det andre å gjøre. At misbruk av statistikk og resultater kan forekomme er en ting, en annen er feiltolkning og misbruk av forskning til inntekt for kostnadsbesparende tiltak.

Lørdag 21. november kunne man lese at Høyre, Frp og KrF har besluttet å øke det foreslåtte kuttet på skole fra 17 til 22 millioner kroner fra neste år.

Jeg har sett meg lei på at en ledende politiker i kommunen evner å hevde at det ikke er antall lærere, men kvaliteten som er avgjørende for læringsutbyttet.

Kvalitet på undervisning er selvfølgelig viktig, og vi har mange gode lærere, men det alene er ikke en god og riktig forklaring på de gode resultatene.

Det er helt andre årsaker til at Bærum scorer høyt på slike prøver. Og de gode resultatene kommer på tross av at vi har den laveste lærertettheten i landet.

At noen fortsetter å misbruke Hattie, til tross for at han selv har påpekt at så ikke må gjøres (Hattie, 2015 s. 17), må det bli slutt på.

Da man i fjor sammenfattet resultater fra intet mindre enn 12 ulike forskningsprosjekter, foretatt for å finne ut av hvorfor et lite område i Sogn og Fjordane gjorde det så bra på nasjonale prøver, kom det frem at det er helt andre og utenforliggende årsaker som ligger til grunn for gode resultater, snarere enn kvaliteten på undervisningen.

I dette området var respekten for og anseelsen til læreren én av årsaksforklaringene, og det ble påpekt at det var ingen forskjell på pedagogikken til lærerne sammenlignet med andre steder i landet.

I Bærums tilfelle har tidligere forskning pekt på den sosiokulturelle kapitalen som er å finne blant Bærums-befolkningen som en mer plausibel forklaringsmodell på de gode resultatene.

Les flere meninger og debattinnlegg her

Bare gudene vet hva vi kunne fått til i Bærum med en høyere lærertetthet, men utsagn fra Hojem tyder på at vi må leve i uvisshet om dette også langt inn i fremtiden.

Det er synd, for jeg skulle så gjerne hatt tid til å ta hensyn til forskning som fremhever viktigheten av å bruke tid på hver enkelt elev, tilpasset opplæring, med mer.

I Bærum er ikke det lenger så enkelt.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.