Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Milepæl for nye E16 – endelig klart for tunnelåpning

VED FRANZEFOSS: Den nye tunnelen ble tatt i bruk fredag morgen. Bilene på bildet er på vei nordover, i retning Skui. Innfelt: Tunnelåpningen ved E18.

Når E16-trafikken endelig kan begynne å bruke Bjørnegårdtunnelen i morgen, markerer det også en stor endring i trafikkbildet i Sandvika.

  • OPPDATERT: Den nye E16-tunnelen mellom Franzefoss-anlegget og Sandvika (E18) ble åpnet tidlig fredag morgen og sto klar til bruk for morgenrush-bilistene.

Mye av trafikken i Sandvika- og Hamang-området forsvinner når den flunkende nye 2,3 kilometer lange Bjørnegårdtunnelen åpner for trafikk i morgen (fredag).

Etter flere års støyende og hektisk arbeid, er det i første omgang det sørgående tunnelløpet som nå åpner. Her skal trafikken i begge retninger sluses gjennom frem til neste sommer, da det nordgående løpet ferdigstilles.

– Vi er veldig fornøyd med sånn det har blitt. Endelig kan mye av trafikken fjernes gjennom Sandvika. Hvis det ikke oppstår noe uventet, så blir det åpning fredag morgen, sier byggeleder i Statens vegvesen, Tom Heldal Larsen.

 

GLEDER SEG: Byggeleder Tom Heldal Larsen (til høyre) og assisterende byggeleder Marius Grønseth i Statens vegvesen konstaterer at det sørgående løpet i Bjørnegårdtunnelen kan åpnes fredag. E16-trafikken i begge retninger skal ledes gjennom løpet til venstre.

LES OGSÅ: Ny E16-tunnel nesten ferdig

SE KART: Slik blir tunnelen. Merk: Kjørbo og krysset E16/E18 er til venstre på kartet.

Siden mandag har det blitt jobbet på spreng for å få alt klart.

– Det er en del småting som må på plass. Asfaltarbeid, oppmerking og å få opp alle skilt. Dette har tatt mye tid de siste dagene. Noen siste tester vil bli gjennomført før åpningen fredag. Det er tester som sikrer at alt fungerer inn mot Vegtrafikksentralen. De må ha mulighet til å gjøre nødvendige tiltak dersom det skulle skje noe i tunnelen, sier Heldal Larsen.

BILDESERIE: Nye E16 fra Sandvika til Vøyenenga tar form

Med E16-trafikken borte fra Hamang-området, kan også arbeidet med å anlegge nytt lokalveinett her starte.

– Vi får frigjort disse områdene slik at vi kan begynne å prosjektere for den siste entreprisen. Vi vil nok ha på plass anbudet før jul, og satser på å starte arbeidene våren 2019, opplyser Heldal Larsen.

LES OGSÅ: Konjakkfest da tunnelen fikk åpning

 

KLAPPET OG KLART: Asfalt, oppmerking, skilt, belysning og veiskiller er på plass. Noen siste tester skal gjennomføres før fredag morgen.

Gjenstående arbeider

Selv om mye nå begynner å bli klart på det nye E16-strekket mellom Sandvika og Vøyenenga, er det fortsatt en del arbeid som gjenstår før hele strekningen står helt klar.

– I løpet av et par uker starter vi arbeidet med å ta bort rundkjøringen på Vøyenenga, slik at vi kan få på plass det nye lokalveinettet. Da blir det litt støy igjen i området, men ikke så mye som beboerne i området har opplevd tidligere, sier byggelederen.

Brennetunnelen og Skuitunnelen skal også gjennom oppgraderinger i tiden fremover slik at Skuiveien spares for E16-trafikk.

– Det gjør vi for at vi skal kunne kjøre toveistrafikk i begge disse tunnelene hvis det ene løpet blir stengt. I dag har vi ikke muligheten til det, men har isteden brukt Skuiveien som omkjøringsvei. Når tunnelene er oppgradert, slipper den lokalveien å bli brukt som omkjøringsvei for E16, forteller Heldal Larsen.

LES MER: Stenger to tunneler i ett år  

Les flere artikler