Skip to main content

Mener valgkampen har skylden for ny usikkerhet rundt E18

STÅR FAST: – Dette er politikk. Alle partiene trenger stemmer, og når det nærmer seg valg så øker temperaturen, sier stortingsrepresentant Marianne Aasen (Ap) fra Asker. Hun forsikrer at Arbeiderpartiet står fast på beslutningen om å bygge ny E18 gjennom Asker og Bærum.FOTO: KARL BRAANAAS

– Valgkampen må ta skylden for den usikkerheten som nå rammer planene for ny E18 Vestkorridoren. Men Arbeiderpartiet står fast på beslutningen om å få det store samferdselsprosjektet realisert, forsikrer Marianne Aasen.

– Arbeiderpartiet vil bygge ny E18 vest for Oslo. Men den må ikke bli så dyr at det blir urealiserbart eller at det fører til vesentlig trafikkøkning, tvitret Aps erfarne stortingsrepresentant fra Asker onsdag ettermiddag.

Bakgrunnen var onsdagens oppslag i Aftenposten om at det store veiprosjektet kan bli parkert – og at Ap har endret syn og ikke har noe standpunkt når det gjelder E18 Vestkorridoren og Oslopakke 3.

– Et merkelig oppslag, kommenterer Aasen.

LES OGSÅ: Massiv støtte til E18 

– Dette er politikk

Hun mener valgkamp er forklaringen på den nye usikkerheten som nå er skapt.

– Dette er politikk. Alle partiene trenger stemmer, og når det nærmer seg valg så øker temperaturen.

– Ingen fare for E18-prosjektet, altså?

– Det er ingen tvil om at dette store prosjektet skal realiseres. Selv om beløpet blir høyt, og det blir mye å betale for bilistene. Og det er nettopp fordi det blir så kostbart, samtidig som det er tvil om utbyggingen vil føre til økt trafikk eller ikke, at hele Oslopakke 3 skal reforhandles etter valget. Men det skyldes ingen usikkerhet som er oppstått nå. Det har vært klart hele tiden.

LES OGSÅ: Tilbyr samarbeid etter bløff-påstand om E18 

– Oslopakke 3 er som et korthus

– Oslopakke 3 betegnes av mange som en svært skjør konstruksjon. Hvordan da?

– Pakken innebærer en fordeling på 40/60 mellom Oslo og Akershus for hvordan pengene skal brukes på henholdsvis vei og kollektivtrafikk. I tilfellet E18 Vestkorridoren, så er det veipengene til Akershus dette gjelder. Og de kan ikke bare omdisponeres til kollektivtiltak i Oslo eller på Fetsund for den saks skyld. Det blir som et korthus dette. Fjerner man ett kort, så faller hele huset.

LES OGSÅ: Fornyelse av E18 er løsningen for Vestkorridoren 

Tror ikke på økt biltrafikk

– Hvorfor er det behov for ny E18 gjennom Asker og Bærum?

– For det første fordi dette området fortjener og behøver et slikt nytt veianlegg for å løse egne arealutfordringer og åpne opp mot fjorden. Dagens E18 må være den dårligste veien i Norge i sitt slag. Det er veldig høy biltrafikk, og den ønsker vi å legge under jorden.

– Må vi akseptere enda flere biler på en ny og større vei?

– Nei, det trenger ikke å skje. Faktum er at det ikke er blitt flere biler i Oslo siden 2007. Det er kollektivandelen som øker, og slik skal det fortsette. Med penger fra Oslopakke 3.

LES OGSÅ: Nabolaget skal rives for ny E18 – kjemper for rettferdig huspris 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.