Skip to main content

Melkegård blir ølbryggeri

SATSER SAMMEN: Far og sønn Hans Ellef Wettre, med samme navn og jr. og sr., satser nå på å legge om den tradisjonsrike Wettre-gården til bygdenes første øl-bruk.
SATSER SAMMEN: Far og sønn Hans Ellef Wettre, med samme navn og jr. og sr., satser nå på å legge om den tradisjonsrike Wettre-gården til bygdenes første øl-bruk.

Etter tre generasjoner blir det tidligere melkebruket på Wettre til Asker og Bærums første øl-farm.

Tapperiet blir det første av sitt slag, som går ut til det brede lag av folket med sitt lokale øl. Nå satser de på å erobre tilbake de to gamle landbruksbygdene Asker og Bærum, som moderne urbanisasjon er i ferd med å legge under seg.

I slutten av forrige uke ankom mekaniker Yan Hui (28) fra Kina til Wettre. Dermed kunne montering av anlegget komme i gang. Ølbryggeriet som nå settes sammen, består av store rustfrie ståltanker med forskjellige oppgaver og funksjoner. Det meste produsert i Kina.

LES MER: Demonstrantene kryr på Skaugums jorder i år

Testing om noen uker

Prøveproduksjonen starter om noen uker, og i juli skal flaskene med Wettre-brygget ut på markedet. De starter forsiktig med en produksjon på 60.000 liter øl i året. Men anlegget har en kapasitet på nesten det tidobbelte om markedet vil og produksjonen går knirkefritt.

– Vi foretar den tredje omleggingen av driften på gården på like mange generasjoner, forteller Hans Ellef Wettre sr. (68).

 

ØL-GUTTA: Marius Hansen (49, f.v.), Joachim Hansen (50), bryggerimekaniker Yan Hui (28), Hans Ellef Wettre jr. (38) og Hans Ellef Wettre sr. (68).
ØL-GUTTA: Marius Hansen (49, f.v.), Joachim Hansen (50), bryggerimekaniker Yan Hui (28), Hans Ellef Wettre jr. (38) og Hans Ellef Wettre sr. (68).

ØL-GUTTA: Marius Hansen (49, f.v.), Joachim Hansen (50), bryggerimekaniker Yan Hui (28), Hans Ellef Wettre jr. (38) og Hans Ellef Wettre sr. (68). Foto: Tom Magne Armann

Hans far bygget nytt fjøs og satset på melkeproduksjon i 1938–39. I 1957 ble driften lagt om til kornproduksjon, og nå i 2015 vil det være flaskeøl i tusentall som skal kjøres ut fra gården til butikker, hoteller, Vinmonopolet, men også serveres på egen pub.

– Min drøm er å få gjenåpnet kafeen «Himmelblå», som vi drev noen år, og i tillegg ha en liten gårdspub hvor vi kan selge egenproduksjon, sier Wettre.

Gammel drøm

«Bryggerimester» Marius Hansen (49) fra Borgen har nylig sagt opp sin trygge jobb i et selskap som jobber med datasikkerhet, og satser på en langt mer usikker øl-bransje.

– Jeg halverer vel lønnen min. Men det er viktig å gjøre noe som en virkelig har gått og brygget på noen år, forteller han.

Nå vil han satse for fullt på humle, malt og gjær, og skape bygdenes eget øl. Øl-hobbyen har han drevet med siden 1993.

Da Hans Ellef Wettre jr. (38) og han fikk barn i samme klasse på Vettre skole, fikk de svært god kontakt på et foreldrefest. Ideen om å brygge øl på gården falt i smak hos de to ølhundene.

LES OGSÅ:

Bruker egen jord

Resultatet ble Wettre Bryggeri som ble stiftet 12.12.12. Siden da har det kun vært prøveproduksjon og testing i det små, men nå starter snart den store gjæreprosessen i det gamle ombygde korntørkeriet på gården.

– Jeg har vært over middels interessert i øl siden jeg begynte å drikke brygget. For meg er det en spennende idé å drive med noe jeg liker og samtidig gi gården et ekstra bein å stå på, forteller Wettre jr.

Deler av byggavlingen, 6.000 kilo bygg fra 2013, ligger klar. Lar det seg bruke, er det meningen at både humle og malt til ølproduksjonen skal komme fra egne jorder. På de 150 målene på Wettre gård kan det dyrkes 75 tonn bygg, og det holder til 375.000 liter øl.

– Selve bryggerhuset består av tre store stålkjellere. Der bearbeides råvarene av malt og humle før det kjøles ned og pumpes over i gjæringstankene, forteller Hansen.

– Flott at de kommer i gang med bryggeri. God markedsføring og godt øl er det som skal til om de skal lykkes, sier hele Norges øl-general, Petter Nome fra Asker.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.