Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Meglersmekk i Huldreveien: Mener ABBL blander kortene

REAGERER: – ABBL gir et inntrykk av at de selv har solgt disse leilighetene, mens faktum er at de ikke har solgt en eneste en av dem, sier Fredrik von Krogh, daglig leder i Proaktiv Eiendomsmegling i Asker.

ABBL utfordrer etikken blant eiendomsmeglerne, når de bruker andre megleres salgsresultater i markedsføringen – uten å opplyse at det ikke er deres egne salg.

Eiendomsmeglerne kniver om salgsjobbene i et tøft marked med færre boligselgere. Proaktiv Eiendomsmegling reagerer på et salgstilbud som ABBL Eiendomsmegling slo opp i trappeoppgangene i Huldreveien på Borgen i forrige uke.

– Her markedsfører de sine tjenester sammen med en oversikt over 26 av årets boligsalg i Huldreveien, med adresse og salgssum. Problemet er at ABBL ikke står bak noen av disse salgene. Det er det vi og flere andre meglere som gjør, forteller Fredrik von Krogh, Proaktiv-sjef i Asker.

LES OGSÅ: ABBL har ikke gitt opp håpet om 100 leiligheter her

Proaktiv Eiendomsmegling: – Vi kan ikke drive på denne måten

Han mener ABBL her driver villedende markedsføring med direkte misbruk av informasjon, og at dette bryter med bransjens etiske reglement.

– De gir et inntrykk av at de selv har solgt disse leilighetene, mens faktum er at de ikke har solgt en eneste en av dem. Men her får folk altså et helt annet inntrykk, sier von Krogh.

– Vi må bygge tillit rundt vår bransje, og da kan vi ikke drive på denne måten med slike kreative løsninger. Jeg synes det er merkelig at det er ABBL, av alle, som står for dette overtrampet. Veldig skuffende er det.

LES MER: Kjede splittet etter at eiendomsmeglere nektet å pushe lån

ABBL Eiendomsmegling: – Det bør ikke værer tvil om vår rolle

Daglig leder i ABBL Eiendomsmegling, Johannes Rivertz, stiller seg uforstående til kritikken.

Huldreveien og Askerlia

– Vi er forretningsfører i Askerlia, og ønsker å informere beboerne om hva boliger i denne veien er solgt for i det siste. Dette er opplysninger jeg mener folk har krav på.

– Og du ser ingenting galt i å koble disse opplysningene til markedsføring av eget meglerapparat?

– Nei, dette er en service vi som boligbyggelag har levert mange steder i flere år, og det bør ikke være tvil om hva som er vår rolle.

Eiendom Norge: – Man skal være varsom

Christian V. Dreyer, sjef i eiendomsmeglernes bransjeforening Eiendom Norge, vil ikke ta stilling til denne konkrete saken – men har klar tale generelt:

– Man skal være varsom med å markedsføre andre megleres salg, og helt tydelig om sin egen rolle, sier Hosle-mannen.

– Utfordrer ABBL bransjens etiske reglement i dette tilfellet?

– Hvis man prøver å skape et annet inntrykk enn det som ligger bak, så gjør man det. Bransjen vår lever av tillit i markedet, da er det viktig at vi ikke lager uriktige virkelighetsbeskrivelser, sier Dreyer.

Les flere artikler