Skip to main content

Massiv støtte til E18

Tre av fire innbyggere i Asker og Bærum ønsker seg ny E18.

Dette fremgår av en meningsmåling som Norfakta Markedsanalyse har gjennomført for Akershus Høyre.

400 personer er spurt i hver av de to kommunene.

Spørsmålet lyder: «E18 vestover mot Drammen er en av Norges mest trafikkerte veistrekninger. Det er en diskusjon om E18 vestover skal bygges og fornyes, eller ikke. Er du for eller imot en fornyet E18 Vestkorridoren»?

74 prosent i Asker og 76 prosent i Bærum er for ny E18.

– Det er viktig for oss som kjemper så hardt for denne saken å vite at vi har støtte i befolkningen. Resultatet overrasker oss ikke, men er en utrolig viktig tilbakemelding å kunne slå i bordet med når debatten nå raser, og vi ser at det er andre politiske krefter som hardt motarbeider saken. Vi har solid støtte, sier ordfører Lene Conradi i Asker.

LES OGSÅ: Bygg ny E18 snarest

Kraftig i utakt

– Dette viser at partiene i Asker og Bærum som motarbeider ny E18 er kraftig i utakt med folkemeningen, sier ordfører Lisbeth Hammer Krog i Oslo.

E18 og Oslopakke 3  

Hun synes det er defensivt kun å ville tilby velgerne dagens E18, med kø, samt støy og støv for bomiljøene langs traseen. Og vanskelig fremkommelighet for bussene i utgående retning.

LES OGSÅ: Vurderer igjen kollektivfelt på E18 fra Oslo

Spørsmålet i målingen tar ingen forbehold om krav til kortere reisetid eller kostnadsrammer.

– Folk i Asker og Bærum kjenner problemstillingen. Dette er en sak som har stått på dagsordenen i 20 år, mener Conradi.

 

SAMSTEMTE: Bærums-ordfører Lisbeth Hammer Krog og Asker-ordfører Lene Conradi vil ha ny E18.

De to ordførerne ønsker å utfordre byrådsleder Stian Berger Røsland (H) og byrådslederkandidat Raymond Johansen (Ap) helt konkret:

– Vil dere støtte og jobbe for realisering av ny E18 vestkorridor – ja eller nei?

55 prosent med buss

Conradi og Hammer Krog liker ikke tendensen til at debatten om ny E18 kun dreier seg om ett av flere miljøargumenter: Ny vei betyr mer trafikk og flere biler.

– Det er mange måter å regulere personbilveksten i fremtiden på. Vi er skuffet over at alle de andre gode miljøargumentene ser ut til å drukne i kampanjen mot privatbilisme, understreker Conradi.

LES OGSÅ: Viderefører satsingen på E18-utbygging

Ordførerne tror også at mange ikke har kunnskap om fakta hva gjelder økonomi og fremtidens kollektivbehov. De påpeker at 55 prosent av veksten i kollektivtrafikken må tas med buss. Da er man avhengig av nye bussfelt, slik det legges opp til for ny E18.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.