Skip to main content

Mangler oversikt over antall seter i bussene

STÅPLASS: Når sitteplassene er opptatt, tvinges Wilhelm Klose (t.v.) og Frode Mauroy fra Jar til å stå på 131-bussen inn til Oslo. De ønsker seg det gamle rutetilbudet tilbake. FOTO: KARL BRAANAAS
STÅPLASS: Når sitteplassene er opptatt, tvinges Wilhelm Klose (t.v.) og Frode Mauroy fra Jar til å stå på 131-bussen inn til Oslo. De ønsker seg det gamle rutetilbudet tilbake. FOTO: KARL BRAANAAS

Ruter vet ikke nøyaktig hvor mange sitteplasser det er på bussene i Asker og Bærum nå sammenlignet med før sommeren.

Budstikka har prøvd å få ut tall for hvor mange sitteplasser det er i rushtiden i Asker og Bærum nå i forhold til før omleggingen 1. juli.

Vi har fått et anslag som viser at det er flere sitteplasser på rute 252, mens Ruter ikke har klart å gi gode tall på hvordan tilstanden er på de andre rutene.

– Det er en vanskelig jobb å komme opp med disse tallene. For linje 143 og 144 mangler vi oversikt over hvor mange busser operatøren hadde av hver type og hvordan de ble brukt, er svaret fra Ruter.

Vi har imidlertid fått anslag på hvordan utviklingen har vært (se faktaboks).

Følger utviklingen

Ruter sier at de følger utviklingen i trafikken nøye. Gjennom trafikkdata fra busser med automatisk telleutstyr vet de nøyaktig hvordan passasjerbelastningen fordeler seg.

– Det registreres at noen avganger har ståplasser over til dels lengre strekninger, dette er uheldig. Imidlertid kjøres de fleste avgangene med sitteplasser til alle, selv under rushperiodene, skriver informasjonssjef Gry Isberg i Ruter i en e-post.

Les også: Klagestrom over busstilbudet

Hun vil ikke være med på passasjerenes bekymring for sikkerheten når flere må stå i bussene, i stedet for å sitte på seter med sikkerhetsbelte.

– Vi har forståelse for et slikt synspunkt, men presiserer at bussene er godkjent for ståplasser, samt at det ikke er belegg for å hevde at ståplasser i rutebuss er særlig risikofylt. En hovedforklaring på dette er at rutebusser sjelden er involvert i større ulykker og at trafikkskader på rutebuss tilhører unntakene, påpeker hun.

Hva mener du? Si din mening!

Vil vente

Selskapet skriver at de ønsker å la trafikken få sette seg noe, før de iverksetter eventuelle "korrigerende tiltak".

– Skulle det imidlertid oppstå frakjøringer av passasjerer vil Ruter sette opp ekstrabusser. Så langt har vi ikke registrert at passasjerer ikke har kommet med bussene, skriver de.

Les også: Ruter beklager ulempene

Dette står i kontrast til det flere av passasjerene som har henvendt seg til Budstikka ha opplevd. De forteller om passasjerer som er blitt stående igjen og må vente til neste buss.

- Blitt en forverring

Frode Mauroy og Wilhelm Klose fra Jar har ennå ikke opplevd å bli stående igjen på holdeplassen, men de bekrefter at morgenbussene mot Oslo er blitt langt fullere etter ruteomleggingen.

Der folk tidligere fikk sitteplass, tvinges de nå til å stå hele eller deler av veien inn til Oslo.

Etter at bussavgangene ble færre, har de begge opplevd å måtte klamre seg fast til håndstroppen i midtgangen flere ganger.

– Det er lite publikumsvennlig å fjerne avganger, for å si det slik. Det er vel et økonomisk spørsmål. De mener vel at de tjener for lite penger, sukker Klose.

– Jeg synes det har blitt en forverring av tidligere tilbud. Det er et dårligere tilbud til samme pris. Og det er vel ikke helt i tråd med ønsket om at man skal reise kollektivt, sier Mauroy.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.