Skip to main content

Må bli bedre på tall

LEK MED TALL: Her forbereder Maja Aresdatter Hauglund (4, t.v.), pedagogisk leder Faith Rwighemera, daglig leder Guro Qvist og Tilde Aresdatter Hauglund (5) seg på neste ukes mattekurs.

Med blader, nøtter og et spesial-tilpasset kurs skal barna i Blåveiskroken barne-hage på Gjettum bli kløppere i matematikk.

– Jeg kan telle til 20! 1, 2, 3 ...

Tilde Aresdatter Hauglund (5) teller seg oppover med sikker stemme.

Lillesøster Maja (4) er rask til å følge opp, og holder frem et perlekjede med rosa og lilla perler.

– Først hadde jeg én, så hadde jeg to, og så sølte jeg veldig mange på gulvet, forteller hun.

 

70 PERLER: Maja Aresdatter Haug­lund har sortert «ganske mange perler», ifølge henne selv.

Holder kurs ute

I Blåveiskroken barnehage er nemlig tallforståelse, rom og form noe de vil være spesielt opptatt av fremover. Nå skal alle voksne og 18 barn gå på kurs for å lære seg å bruke naturen på en matematisk måte.

– Realfag i barnehagen er et av satsingsområdene til kommunen. Derfor tilbyr vi et kurs i matematikk tilpasset deres nivå, lek og læring, sier barnehagens styreleder, Morten Henriksen.

I neste uke skal Monika Nikolaisen fra firmaet MV-Nordic holde kurs for barna i Blåveiskroken.

– Vi har hatt fire tilsvarende kurs i Bærum tidligere, der vi lærer bort leker og aktiviteter som går på tallforståelse, mengdetrening, geometri og måling. Rett og slett grunnleggende ferdigheter, sier Nikolaisen.

Vil ha matte inn i hverdagen

I sandkassen på Gjettum er Tilde og Maja i full gang med å telle nøtter og blader sammen med daglig leder Guro Qvist.

– Vi bestilte et kurs for å få praktiske eksempler på hvordan vi kan jobbe med det hos oss. Selv om vi er en privat barnehage, forholder vi oss til kommunale føringer. Vi håper at vi med dette kurset kan få verktøy til å dra matte i enda større grad inn i hverdagen, sier Qvist.

 

TELLER BLADER: Det er mye i naturen som kan brukes for å gi god tallforståelse. Her er Henrik Vincent Albrigtsen (3,5), Oliver Viken (5), Maja Aresdatter Hauglund (4) og Tilde Aresdatter Hauglund (5) iferd med å lage tall av høstens løv.

Dårligere resultater

Ifølge Monika Nikolaisen er det stadig flere som etterspør denne typen kurs.

– Vi ser at det er et behov for det. I år var det dårligere resultater i matematikk enn noen gang før blant skoleelever, sier Nikolaisen.

– Kan barn lære matematikk tidlig, mestre det og lykkes er vi kommet langt, sier hun.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.