Skip to main content

Lyden av Sandvika

MINISTERBESØK, JUNI 2016: For andre gang på under et år tar en norsk kulturminister turen til Sandvika og aktivitetshuset Tanken for å lære hvordan man kan skape næring og arbeidsplasser ut av musikalsk talentutvikling. Her i studio til Eivind Walberg (rød caps). Fra høyre: Martin Schilde, statssekretær Bård Folke Fredriksen (H), ordfører Lisbeth Hammer Krog (H), Morten Skauge (H) og kulturminister Linda Hofstad Helleland (sittende).
MINISTERBESØK, JUNI 2016: For andre gang på under et år tar en norsk kulturminister turen til Sandvika og aktivitetshuset Tanken for å lære hvordan man kan skape næring og arbeidsplasser ut av musikalsk talentutvikling. Her i studio til Eivind Walberg (rød caps). Fra høyre: Martin Schilde, statssekretær Bård Folke Fredriksen (H), ordfører Lisbeth Hammer Krog (H), Morten Skauge (H) og kulturminister Linda Hofstad Helleland (sittende).

I Sandvika bygges studioet til den nye Elvis Presley.

– Velkommen... men obs, obs... her er det krevende hull for høye hæler.

Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) står på toppen av en branntrapp utenfor bakdøren til Tanken aktivitetshus i Sandvika og vifter med armene.

Ut av en blank, svart Audi stiger partifelle og kulturminister Linda Hofstad Helleland med et lite hoff av byråkrater.

De klatrer opp metalltrappen og tråkker inn i det som en gang var renseanlegget til Hamang papirfabrikker, før det på slutten av 80-tallet ble til utestedet Dansetanken med yatzypriser på øl- en krone per øye på de seks terningene, maks 36 kroner per halvliter.

Man gikk som regel fra stedet i godt humør.

I dag er lokalene studiofellsskap for både lokale musikktalenter og profesjonelle aktører, en symbiose av kommunalt ungdomstilbud og kommersiell næringsvirksomhet som har gitt gjenklang på radioenes spillelister både nasjonalt og internasjonalt.

Det er derfor fiffen er her.

LES OM ARTISTEN CARL LOUIS: Varmet opp for Madonna og Røyksopp

LES OM ARTISTEN FRØDER: Streamet 6,5 millioner ganger

LES OM ARTISTEN ARY:  - Det er mye vanskeligere å lage en skikkelig bra plate enn jeg trodde

LES OM ARTISTEN SURFALOT: - Akkurat blitt listet på P3

LES OM ARTISTEN BAYA: - Den vinden vi har i seilene nå … mine muligheter som musiker har aldri vært bedre

Ministerbesøk

På innsiden av den sirkelformede teglsteinsbygningen står lokalpolitikere, næringsaktører og en god slump av norsk musikkbransjes mektigste.

Alle har kommet for å lære ministeren hvordan man kan lage næring og arbeidsplasser av musikk og talentutvikling.

Men det er etterpå. Først er det rundtur og omvisning på Tanken.

VELKOMMEN: Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog sto i førstelinje da kulturminister Linda Hofstad Helleland besøkte tanken forrige fredag.
VELKOMMEN: Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog sto i førstelinje da kulturminister Linda Hofstad Helleland besøkte tanken forrige fredag.

Kulturministeren rister hender. Smiler.

Statssekretær Bård Folke Fredriksen ler høyt mot dem som betyr noe.

– Det er Tanken som teller.

– Ja, ikke sant, svarer ministeren.

Sandvika, Norges musikkhovedstad

På en scenen står flere keyboard, mikrofoner, et trekkspill, klart for den annonserte minikonserten på tampen av programmet.

– Bare så dere vet det så kommer jeg ikke til å spille på det trekkspillet, fastslår ministeren som har spilt siden hun var fem og var elev hos Per-Olaf Green ved kulturskolen i Klæbu. Lenge hadde hun trekkspillet stående parat på kontoret på Stortinget.

Bærums-mannen Martin Schilde, leder av Plateselskapet og managementet «Toothfairy» og «en slags kreativ innholdsleverandør» på Tanken, leder an, med lange ben, mange ord og skyhøye ambisjoner for Sandvika og norsk musikkliv.

TENKER STORT: Martin Schilde fra plateselskapet og musikkmanagementet Toothfairy vil gjøre Sandvika til Norges musikkhovedstad.
TENKER STORT: Martin Schilde fra plateselskapet og musikkmanagementet Toothfairy vil gjøre Sandvika til Norges musikkhovedstad.

At Sandvika kan bli Norges musikkhovedstad, slo han ubeskjedent fast allerede for flere år siden.

Han har ikke ombestemt seg.

– Vi har ikke så god tid, så vi må nesten komme i gang. Bare følg meg.

Flokken setter seg i bevegelse. Kulturministeren gir veska si til bakerste mann.

Sandvika dominerte Spellemann '13

11. januar 2014 sto elektronika-duoen CLMD fra Snarøya, med barndomsvennene Carl Louis og Martin Danielle, på scenen i Stavanger kulturhus.

Bare noen måneder tidligere var de nominert til prisen P3 gull som årets nykommer.

Nå skulle de åpne det direktesendte Spellemansshowet med en liveversjon av det som skulle bli monsterhiten «Stockholm syndrome» med nesten 6,5 millioner nedlastinger på Spotify og tung rotasjon på radioer og dj-sett verden over.

Duoen smalt kvelden i gang med et gnistrende lysshow og pulserende rytmer. Under liveopptredenen fikk de hjelp fra «Eye Emma Jedi» og Frøder, alle artister tilknyttet Tanken i Sandvika og managementet Toothfairy med Martin Schilde i førersetet.

Nå har det gått drøyt to år siden CLMD spilte fletta av musikknorge. De er ikke de eneste Sandvika-artistene som har fått nasjonalt gehør.

Skrytelisten er lang

Schilde skal forklare hva som egentlig har skjedd.

– Sandvikabølgen har kommet fordi vi har klart å forvalte talentene herfra på en god måte. Bare lokale artister på Spellemannsåpningen. Det sier litt!

Skrytelisten begynner etter hvert å bli lang. Schilde tar sats:

«Eye Emma Jedi», med Alexander Pavelich og Andrew Murray, er kanskje eneste norske band som har fått sine seks første singler spillelistet på NRK P3. Og uten å ha spilt en eneste konsert ble de booket til Øyafestivalen i Oslo.

Nå er de to i gang med et nytt fellesprosjekt under navnet «Lovespeake», og er allerede inne på topp ti over nykommere bransjen selv har mest tro på i året som kommer.

På førsteplass troner en annen Tanken-artist, 22 år gamle ARY. Den særegen vokalen som flyter over et elektropop-lydbilde har åpenbart truffet en streng hos både kritikere og publikum. Singelen «Higher» har vært listet på P3.

Coucheron, norsk Avicii

Det samme har låten «Telescope» hvor ARY var vokalist for tidligere CLMD-medlem Carl Louis. Samarbeidet endte med blant annet oppvarming for Röyksopp og listen over spillejobber i sommer inneholder de fleste store norske festivaler.

Men den kanskje aller største suksessen var da 19 år gamle Coucheron, aka Sebastian Gautier Teigen fra Nesøya, signerte for Warner Music. VG sammenlignet ham med den svenske eksportsuksessen Avicii.

– Jeg klarer ikke legge fra meg parallellen til idretten: Det er de samme prinsippene, sier Schilde.

Musikk blir sett på som "bare enn hobby"

– Det er mennesker som er villige til å ofre alt for å lykkes, men de trenger mye folk rundt seg som kan bygge dem opp. Forskjellen er at i kulturbransjen i Norge er det ikke noe tradisjon for å gjøre det. Det blir fort sett på mer som en hobby, enn en næring.

Akkurat det vil Schilde endre på. Musikk skal bli næring, arbeidsplasser, skattepenger. Da gjelder det å hindre at de største talentene forsvinner til utlandet. Duoen CLMD er blitt til én og fått fast adresse Los Angeles. Det sammen har Coucheron.

– Tanken er at man kan få det til med hard jobbing. Ved å etablere et sted som Tanken. Det er talentutvikling og næringsutvikling på en gang, sier Schilde og peker på at hver og en som sitter på Tanken er et eget næringsforetak.

– Og hver og en av disse generer jobber, inntekter. Bare ta Elvis. Han skapte minst 8.000 arbeidsplasser.

– Så du mener den nye Elvis kan komme fra Sandvika?

– Ja! Det mener jeg. Helt bestemt. Det er ikke noen grunn til at det ikke kan skje. Det gjelder bare å tilrettelegge for det.

P3-sjefen har hørt lyden av Sandvika

Sandvika-bølgen er ikke lenger bare et internt begrep for lokale entusiaster, bekrefterer musikksjef i P3, Mats Borch Bugge.

-Ja, man kan snakke om en Sandvika-bølge, selv om den bølgen rett nok har gått noen år. Det har aldri tidligere vært en større konsentrasjon av band og artister som gjør seg gjeldende i inn- og utland som nå.

Han trekker frem ARY, Carl Louis, Surfalot, Coucheron, Lovespeake, Emilie Nicolas «og for så vidt Bernhoft» som Sandvika-baserte artister som har markert seg musikalsk de siste årene.

(saken fortsetter under videoene)

 

Det er det mange årsaker til, mener han.

– Men de to viktigste grunnene er at artister og band drar veksel på hverandres erfaringer og kompetanse, samt det gode nettverket Toothfairy har etablert.

Han har troen på flere av de ovennevnte fremover

– Spesielt ARY – som jeg mener har funnet en god formel sammen med Carl Louis.

 

Trafikk, musikk og trafikk troner omtalestatistikken

Når nasjonale medier omtaler Sandvika, handler det om trafikk. Eller musikk. I den rekkefølgen.

– Musikkmiljøet her betyr mye for omdømmet vårt som by, sier Frode Valland, leder for Vårt Sandvika AS og mannen som har jobben med å forsøke og styre alle interessene i Sandvika i samme retning. Han har et uformelt autsøk liggende inne på sin pc på nasjonale nyheter om Sandvika.

– Den saken som generer mest nyheter er E18. Etter det er det musikkmiljøet. På tredjeplass kommer E16.

Kommunen klarer det ikke alene

Også Morten Skauge (H), leder av kommunens hovedutvalg for miljø, idrett og kultur, understreker betydning av Tanken som faktor for å utvikle Sandvika fra Norges største veikryss til en blomstrende by.

– Tanken representerer en unik kombinasjon av et kommunalt fritidstilbud for musikkinteressert ungdom og et miljø for kommersielle aktører av meget høy kvalitet. Dette har stor verdi fordi musikkmiljøet både bidrar til å skape kvaliteter som gjør Sandvika attraktiv som by og fordi det bidrar til utviklingen av kulturnæring, verdiskaping og arbeidsplasser i Bærum.

I år spytter kommunen inn 4,2 millioner kroner til drift og husleie. I tillegg kommer 200.000 kroner til prosjektstøtte i til låtskriververkstedet By:Song.

– Jeg er opptatt av at kommunen bidrar til at vi kan få beholde dette miljøet i Sandvika og på en måte som gjør at Tanken kan få utvikle seg videre, sier Skauge, men understreker at kommunen ikke kan løfte en slik utvikling alene.

– Vi er også avhengige av andre offentlige aktører, f.eks. Innovasjon Norge, og private og kommersielle interessenter.

Fylt til randen, selv garasjen

Martin Schilde husjer delegasjonen videre opp trapper og ned trapper, bortover korridorer tapetsert med gamle bandplakater og inn i studio etter studio med og uten tidsriktige retromøbler fra loppemarked.

– De får et rom men så må de innrede selv.

Han låser opp en ny dør og åpner opp til det som for ikke lenge siden var en gammel garasje.

– Men så kom Carl Louis hjem fra LA og lurte på om vi hadde plass. Det hadde vi ikke. Men vi hadde denne garasjen.

De haster videre.

Forbi studioet til Surfalot «som akkurat har blitt listet på P3», innom Andrew Murray «som har en remiks på Grand Theft Auto, et av verdens mest solgte dataspill», en kort stopp innom Eivind Walberg som ifølge seg selv «har en overnaturlig interesse for det analoge» og kan vise frem en lokalt produsert Tore Seem-mikser fra 70-tallet samt en liten smakebit på en ny video, en bestilling fra en kjent norsk komiker.

Musikk, foto og film sammen

– Det er det som er så bra her, skyter Schilde inn.

– Det handler ikke bare om musikk. vi har både film- og fotostudio også. En av Norges beste snowboardfotografer, Olav Stubberud, sitter her. Han har tatt flere bilder for de andre her. Alle trekker veksler på hverandre. "Petter Uteligger", et av Norges mest kjente tv-fjes om dagen, satt her før vi fikk pitchet ham inn hos NRK. Og i akkurat dette studioet var det samlet flere Grammy-vinnere da vi arrangerte låtskrivercamp. Det resulterte blant annet i en fjerdeplass på Billboard.

– Namedropping i denne sammenheng er helt essensielt, ler ordfører Lisbeth Hammer Krog på vei ut døra.

Martin Schilde ler ikke.

– Ja, det er klart. Nettverk er helt avgjørende.

Ministerbesøk på ministerbesøk

Det er ikke første gang Tanken får ministerbesøk. Også for et snaut år siden var kulturministeren innom på studiobesøk. Den gangen het hun Thorhild Widvey (H).

– Jeg har hørt mye om dette stedet. Det er et glitrende eksempel på at man kan tjene penger på kulturuttrykk, sa Widvey den gang.

Daglig leder på Tanken, Claus Fibiger, fulgte friskt opp.

MINISTERBESØK NUMMER 1: - Jeg har hørt mye om dette stedet. Det er et glitrende eksempel på at man kan tjene penger på kulturuttrykk, sa daværende kulturminister Thorild Widvey da hun besøkte Tanken i fjor høst. Her i studioet med Surfalot.
MINISTERBESØK NUMMER 1: - Jeg har hørt mye om dette stedet. Det er et glitrende eksempel på at man kan tjene penger på kulturuttrykk, sa daværende kulturminister Thorild Widvey da hun besøkte Tanken i fjor høst. Her i studioet med Surfalot.

– Målet er å generere opp til 300 musikkrelaterte arbeidsplasser innen en tre års periode, sa han.

Dele-kultur med mentorer

Hvordan det har gått? Fibiger gjør et kjapt overslag.

– Vi har i hvert fall 120 årsverk knyttet til virksomheten som den er i dag. Vi trenger bare å doble volumet.

Claus Fibiger har vært med siden oppstarten av Tanken i 2002. De har brukt noen år på å finne formen. Suksessformelen er en dele-kultur hvor de etablerte fungerer som mentorer for de nye.

– Man kan ikke bare være en ensom rotte som setter seg ned i studio. Da kan du like godt sitte på gutte- eller jenterommet med macen.

De tvinger ingen sammen, motivasjonen må komme naturlig.

– Men vi forventer at de som har en plass her finner noen å jobbe med.

Medlemsskap, ikke leie

En plass på Tanken koster 600 kroner i halvåret. Men de leier ikke ut rom, poengterer Fibiger. I stedet må artistene betale medlemskap.

– De søker om medlemskap i et community. Det er forskjell på å være leietager og medlem. Er du medlem er du en del av laget, en del av stammen. Er du leieitaker har du kjøpt deg fri for alle forpliktelser, sier Claus.

NÆRING: Tanken vil lage næring og arbeidsplasser av musikk og talentutvikling.
NÆRING: Tanken vil lage næring og arbeidsplasser av musikk og talentutvikling.

De får daglig henvendelser fra nye artister som ønsker seg en plass på Tanken, men lokalene er fulle. Nå jobbes det for å få etablerte enda flere kvadratmeter.

– I gamle dager gikk gjerne fem stykker sammen som et band. I dag er det en person og en lap top. Og når de skal spille live henter de andre artister internt på Tanken. Det er den nye formen for bandorgansiering.

Kreativ hub og infrastruktur på kjøpet

Å dele nettverk og erfaring er den mest verdifulle opplæringen en kreativ næring kan holde på med, mener direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway.

– Vi har behov for sånne miljøer, som ikke bare blir en kreativ «hub», men også lager en infrastruktur rundt et kreativt miljø. Det er noe Tanken har vært veldig bevisst på.

Hun trekker spesielt fram låtskrivercampene.

– By:song tiltrekker seg internasjonale låtskrivere. Resultatet blir at de internasjonale samarbeider med lokale talenter fordi de er flinke, mens de norske setter i gang coproduksjoner internasjonalt.

- På randen av gjennombrudd

Det er Finnskog og Music Norway som har invitert bransjekolleger til Tanken denne fredagen.

– Tanken er et godt bilde på hva norsk musikkbransje står overnfor akkurat nå: Vi står på randen av et internasjonalt gjennombrudd. Vi har internasjonal etterspørsel, men trenger å skape oss en posisjon i internasjonalt musikklandskap.

Ifølge Martin Schilde er det ikke så mye som skal til.

– Vi har de riktige artistene. Vi har de riktige produsentene. Men vi trenger bedre studiokapasitet, sier han.

– I Norge har vi ikke noe tradisjon for å investere i musikkbransjen. Det kan jeg forstå fordi det handler om drømmer og vi foreløpig ikke har så mye resultater å vise til. Og så har vi lent oss på oljen. Da blir man litt late.

Det er nå det skjer?

Han viser til Sverige.

– I bransjen tuller vi med at hvis Abba hadde vært fra Norge hadde de aldri blitt kjente, sier Schilde.

– Tanken er et veldig bra startsted, men artistene vokser seg ut av det. Vi står ved et veiskille nå. Det er nå det skjer - eller så skjer det ikke.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.