Skip to main content

Langt frem for Fornebubanen

FIRE PARTILEDERE: Før valget i 2013 sto de frem i Budstikka og lovet både ny E18 og Fornebubane. Interessant! Fra venstre Knut Arild Hareide (KrF), Erna Solberg (H), Trine Skei Grande (V) og Siv Jensen (Frp).FOTO: KARL BRAANAAS
FIRE PARTILEDERE: Før valget i 2013 sto de frem i Budstikka og lovet både ny E18 og Fornebubane. Interessant! Fra venstre Knut Arild Hareide (KrF), Erna Solberg (H), Trine Skei Grande (V) og Siv Jensen (Frp).FOTO: KARL BRAANAAS

Vi husker bildet av fire partiledere som vandret i grustaket på Fornebu.

Dette er Budstikkas lederartikkel lørdag 5. desember 2015.

Det var foran stortingsvalget i 2013. De lovet oss ny E18 og Fornebubane.

Valget vant de fire. Og Ketil Solvik-Olsen fra Frp ble utnevnt til samferdselsminister. Da vil selvfølgelig mange tro at både vei og bane er på plass. Det er langt unna virkeligheten. Solvik-Olsen er ikke så opptatt av når banen blir ferdig, bare den blir vedtatt.

KrFs leder Knut Arild Hareide var i forrige periode leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Han burde derfor vite hva han snakket om da han sa at banen kunne stå ferdig i 2018.

Men slik går det ikke. Uten en statsråd som skyver og støttepartier som vil innfri løfter er det langt frem for en bane.

Les også: Jubel for penger til fornebubane

Les også: – Propp fjernet for Fornebubanen

I Bærum råder fortsatt optimismen. Ordfører Hammer Krog (H) mener fortsatt at banen kommer på plass om vel fem år – i 2021. Reguleringen på Bærums-siden av banen er klar. Men finansieringen er ikke på plass.

Med ferske signaler fra en ellers handlekraftig statsråd om at tidspunktet for å få Fornebubanen i gang ikke er avgjørende, er vi dessverre redd ordførerens tro på 2021 fort går fra tro til håp.

Siden valgløftene ble avlagt i 2013 har det vært et kommune- og fylkestingsvalg. Oslo skiftet farge, fra blått til rødt. Selv om en bane ikke er avskrevet, tror vi ikke Oslo vil sette en Fornebubane øverst på sin prioriteringsliste.

Vi er redd 2021 snarere blir tidspunktet for byggestart, enn åpning med snorklipp og hurrarop.

Fornebu flyplass ble vedtatt nedlagt 8. august 1992. Eller rettere, da vedtok Stortinget at landets nye hovedflyplass skulle ligge på Gardermoen.

Siden vedtaket ble fattet, har det vært 10 samferdselsministre i landet. En fin blanding av politikere fra Arbeiderpartiet (3), Senterpartiet (3), Venstre (2), Kristelig Folkeparti (1) og Fremskrittspartiet (1). Velmenende mennesker fra Distrikts-Norge som alle har snakket pent om behovet for bane, men som lite har gjort for å sikre at den kommer.

I år ble et nytt kollektivfelt på Fornebu innviet. Det hjelper bussene frem og bidrar også til at køene ut av Fornebu om ettermiddagen er mindre enn på mange år.

Les flere meninger og debattinnlegg her

Men dette pustehullet vil fort bli tettet igjen av nye arbeidsplasser, og ikke minst, av nye innbyggere.

At boligbyggingen kan bli en halv gang større enn Fornebu i sin tid ble planlagt for, vil selvfølgelig gjøre noe med biltetthet og køer i området.

En moderne bane kommer tidligst på plass 25 år etter nedleggelsen av flyplassen. Og så lurer noen på hvorfor mange er skeptiske til politisk handlekraft.

Dette er Budstikkas lederartikkel lørdag 5. desember 2015.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.