Skip to main content

Langpendlerne får svi mest - 133 kroner i bompenger per dag

NOK ER NOK: Tore Svendsgaard flytter fra Rykkinn til Romerike grunnet bompenger.

Tore Svendsgaard (45) må ut med minst 133 kroner i bomavgift hver dag hvis han skulle fortsette å kjøre fra Rykkinn til jobben i Lørenskog. Nå flytter han fra kø og bomavgifter.

Rykkinn-mannen er én av over 2.300 personer som bor i Asker og Bærum, og samtidig jobber i en Akershus-kommune på motsatt side av Oslo.

– Det går ikke lenger, sier Svendsgaard.

Han har kjørt dieselbil på strekningen mellom Rykkinn og Lørenskog siden 2012.

LES OGSÅ: Mange har solgt huset langs E18: – En hån fra politikerne

Dyre turer

Skulle han ha fortsatt med pendlingen med dieselbil, ville avgiftene om halvannet år være følgende:

  • På vei til jobb blir det minst 16 kroner i Bærum-bommen (taksten skal justeres) og så 58 kroner i Oslo-bommen.
  • På vei hjemover fra Lørenskog blir det 16 kroner i en ny bom som vil komme før Oslos grense og 58 kroner i Oslo-bommen. Det betyr 2.660 kroner i måneden bare i bomavgifter.

– Hvor lang tid tar det å kjøre kollektivt fra Lørenskog til Rykkinn?

– Kjører jeg bil, så kan det gå på 45 minutter. Reiser jeg kollektivt, så bruker jeg rundt halvannen time, sier han.

Fra Lørenskog må han først gå til busstoppet, ta bussen til Furuset T-banestasjon hvor han fort må vent 10–15 minutter, så 52 minutter på T-bane til Kolsås og så gå ti minutter for å komme hjem.

– Hvor blir pengene av?

Svendsgaard er undrende til bruken av skattepengene.

– Man betaler jo relativt mye skatt, og jeg lurer på hvor skattepengene blir av. Når jeg reiser i Europa, i land med dårligere økonomi enn Norge, så kjører jeg på fantastiske motorveier. Her er det køkaos rundt Oslo og elendige veier, mener han.

– Og i tillegg til å betale skatt for dette, så skal vi altså være med å sponse mer, sier han.

Svendsgaard skjønner heller ikke virkemiddelbruken.

– Hadde vært fart i politikerne, så hadde de lagt til rette for en haug med hydrogenstasjoner og fortsatt med elbilfordeler. Alternativet for alle er ikke å reise kollektivt, sier han.

En holdningsundersøkelse fra Prosam viser imidlertid at folk i Asker og Bærum er blitt mer positive til bompenger de siste årene. 58 prosent er positive, mens 36 prosent ar negative. Dette er vel å merke før den nye økningen ble konkretisert i en avtale.

LES OGSÅ: Fornebubanen ble brukt som brekkstang

Flytter

Nå flytter han fra Bærum for å slippe høye bomavgifter, kø og lang reisetid.

– Vi kommer til å flytte i løpet av kort tid, fastslår han.

Fersk statistikk fra Statistisk sentralbyråviser at Svendsgaard langt fra er alene om å risikere bompenger både til og fra jobb fordi de jobber i en av Akershus-kommunene på en annen side av Oslo.

I Asker dreide det seg om 756 personer og i Bærum 1550 personer i 2015, altså totalt over 2.300 personer.

LES OGSÅ: Pris inn til Oslo: 74 kr med dieselbil i rushen

Stor Oslo-pendling

Samtidig er det ingen tvil om at Oslo er det store målet for pendlerne.

Nesten 34.000 personer i Asker og Bærum jobber i Oslo. Bærum har de fleste av disse pendlerne med hele 24.829 personer ved utgangen av 2015.

Les flere artikler