«Så pen du er. Vakreste. Nydelige du. Wow. Søta. Elsker deg for alltid.»

Komplimentene hagler som rosa sukkerspinn mellom unge jenter på de sosiale mediene Instagram og Facebook.

De tre 9.-klassingene Live Thomassen, Nina Hoelfeldt Lunel og Signe Kruse-Jensen fra Hosletoppen skole er ikke noe unntak. Nærmest daglig plasserer de små hjerter på hverandres og andres bilder og oppdateringer.

– Hvis noen legger ut et bilde av seg selv de er kjempefornøyd med, er det hyggelig å si at det er fint, sier Thomassen.

– Det går veldig mye i «Beste. I love you», hjerter og «Så fin du er». Men noen tar helt av, og skriver «Du er den beste i verden, du betyr alt for meg». Mange skriver det uten å mene så mye med det, sier Kruse-Jensen.

– Raus delekultur

Den siste tiden har det pågått en debatt om «heiarop på sosiale medier, næringslivskvinner imellom». Ekspert på sosiale medier ved BI, Cecilie Staude, ser mange likhetstrekk mellom det de eldre kvinnene kritiseres for, og det de yngre jentene gjør.

Under: 422 10.-klassinger i Asker og Bærum svarte på spørsmålene i Budstikkas undersøkelse i høst.

rosa hjerter

– Sosiale medier bærer preg av en raus delekultur. Mye ved det er positivt, man vil hverandre godt, men det kan bli en ren hjertejakt, sier Staude.

– Noen, ofte de yngre kan ta helt av. De kommer med store ord og kjærlighetserklæringer til hverandre. Da kan man spørre seg hvor ekte det er. Samtidig er dette noe av sjargongen på sosiale medier. Det blir veldig nært, og terskelen senkes for hva man kan si til andre. De fleste ville aldri vært i nærheten av å si noe slikt til noen de møtte i virkeligheten, sier Staude.

LES OGSÅ: Andrea er en av verdens største på Instagram

Debatten har satt nettverk av karrierekvinner under lupen. Staude tror mange unge jenter bygger nettverk på sosiale medier på samme måte, fra nokså tidlig alder.

– Mange likes og komplimenter kan bekrefte posisjonen noen har. Å like noe den mest populære jenta har lagt ut, kan være et tydelig ønske om å være en del av hennes krets, tror Staude.

Fokus på utseendet

Da Budstikka spurte 422 10.-klassinger i Asker og Bærum om deres forhold til «likes» på sosiale medier i høst, svarte 16 prosent at det var viktig/svært viktig for deres selvtillit. Hosletoppen var skolen der flest mente det var svært viktig med «likes» (22 prosent).

Hosletoppen-jentene ser en klar sammenheng mellom hvor populær en elev er på skolen, og hvor mange «likes», hjerter og hyggelige kommentarer eleven får i sosiale medier.

– Det er trist å si det, men det er nok slik. Antall «likes» er et stempel på hvor populær du er. På Hosletoppen er det litt press om å være perfekt, sier Kruse-Jensen.

LES OGSÅ: – Med sosiale medier får mobbeofrene aldri fri

De tre Hosletoppen-jentene understreker at de aldri har lagt ut bilder i sosiale medier i håp om å samle flest mulige «likes». De har heller aldri fjernet innhold på grunn av for få «likes», slik 21 prosent av 10.-klassingene oppgir å ha gjort.

– Det som er så kjipt, er at alle kommentarene dreier seg om hvordan du ser ut. Man kan få likes fra helt fremmede, ikke fordi man er en flott person, men fordi han eller hun liker utseendet ditt. Det er jo aldri noen som sier «så hyggelig du så ut på det bildet», sier Kruse-Jensen.