Asker rådhus er sentral kulisse i TV-serien «Lykkeland»

PÅ FORVÆRELSET: I «Lykkeland får Anna Hellevik (Anne Regine Ellingsæter, i midten) jobb som sekretær på ordførerens kontor i Stavanger. Scener herfra ble spilt inn i Asker rådhus’ vinterhave sommeren 2017. foto: Petter Skafle Henriksen, NRK/Maipo Film

PÅ FORVÆRELSET: I «Lykkeland får Anna Hellevik (Anne Regine Ellingsæter, i midten) jobb som sekretær på ordførerens kontor i Stavanger. Scener herfra ble spilt inn i Asker rådhus’ vinterhave sommeren 2017. foto: Petter Skafle Henriksen, NRK/Maipo Film

Da teamet bak «Lykkeland» så etter tidsriktige lokaler til TV-serien falt de for Asker rådhus. Der har tiden nær sagt stått stille siden 1960-tallet.

DEL

De som følger TV-serien om starten på det norske oljeeventyret, og hvordan tidenes største oljefunn skapte nytt liv i Stavanger, har kanskje bitt seg merke i dette: At interiøret fra Stavanger-ordførerens kontor til forveksling ligner interiøret i Asker rådhus.

– Vi synes rett og slett det er veldig stas, sier Askers direktør for strategi og samfunn Tuss Benum, og viser rundt i vestibylen, vinterhaven og formannskapssalen.

I «Lykkeland» er disse lokalene innsiden av Stavanger rådhus anno 1969 – der blant annet ordfører Rettedal har sine møter med amerikanerne om mulige oljefunn på norsk sokkel.

For i Asker rådhus står møblene, lampene, tekstilene og tepper intakt slik de var da bygningen ble innviet i 1963.

– Vi har jo tidsriktige kulisser for hendelser fra 1960-tallet. Byggets kvaliteter har stått seg i over 50 år, sier Benum.

SE BILDENE:

Tidsriktige lokaler

Rådhuset i Asker er tegnet av arkitektfirmaet Lund & Slaatto og er blitt beskrevet som «et av de viktigste byggene i Norge fra 1960-tallet med et senmodernistisk preg og en rustikk norsk holdning i farger og materialer».

Når ordførerens sekretær Anna Hellevik i TV-serien sitter konsentrert over skrivemaskinen er det i Asker rådhus’ vinterhave. Over henne, i taket, lyser flere av de karakteristiske Asker-lampene, designet av Bjørn A. Larsen. Når hun deltar i møter mellom ordfører Arne Rettedal og amerikanerne er det i Asker rådhus’ formannskapssal.

Tett på: Regissør Petter Næss (t.h) var imponert over hvor godt Asker rådhus’ kvaliteter er blitt ivaretatt gjennom 55 år.

Tett på: Regissør Petter Næss (t.h) var imponert over hvor godt Asker rådhus’ kvaliteter er blitt ivaretatt gjennom 55 år. Foto:

– Det er sjelden vi har en «location» som er så nær det vi er på jakt etter, sier regissør Petter Næss.

Selv om handlingen i TV-serien er lagt til Stavanger medgir Næss at flere av opptakene er gjort i Oslo og omegn.

– Det handler om økonomi, men i Asker rådhus’ tilfelle handler det også om at lokalene er av en slik kvalitet at det ikke var nødvendig å gjøre de store grepene, sier Næss, og trekker frem de originale lampene og møblene.

– Det er utrolig deilig at ingen har ødelagt det. Alt vi trengte å ta med var en teleksmaskin, sier han.

LES OGSÅ: Arkitektur-interesserte reiser fra hele verden for å se bårehuset i Asker

Designet egne askebeger

TV-produksjonen lånte store deler av første etasje i fjor sommer.

– Det var en tid på året hvor det var lett å si ja, og for oss som var på jobb var det ekstra morsomt. Ofte møtte jeg på menn iført hatt som røkte liksom-sigaretter i vestibylen, sier Benum.

Ansatte i rådhuset har også bitt seg merke i at det er ett av deres askebeger som står på bordet under møtene mellom ordfører Rettedal og amerikanerne.

ANNO 2018: Slik ser det ut i virkeligheten, det som i «Lykkeland er sekretærenes forværelse. Legg merke til Asker-lampene i taket til venstre.

ANNO 2018: Slik ser det ut i virkeligheten, det som i «Lykkeland er sekretærenes forværelse. Legg merke til Asker-lampene i taket til venstre. Foto:

– Da rådhuset sto ferdig ble det også designet spesielle askebeger til bruk før, under og etter møtene i formannskapet, sier Tuss Benum.

«Lykkeland», som blir sendt på NRK hver søndag, har fått rosende omtale og har allerede vunnet priser under seriedagene i Cannes.

– Det er selvfølgelig veldig hyggelig at historien om vår nære fortid slår an. «Lykkeland» er fortellingen om Norge. Hvem vi var, og hvordan vi kom dit vi er i dag. Det er kanskje spesielt interessant nå som vi står ved et grønt veiskille, ser regissør Næss.

Artikkeltags